Projektet forløber over 3 år, (fra 1. februar 2016 til 31. juli 2019) med det formål at udføre forskning i overgangen fra ASTE uddannelse til lærerprofession. Projektet vil dels følge færdiggørelsen af de første ASTE-studerende dels det første år af deres lærergerning.
I relation til læreruddannelsen vil projektet undersøge erfaringerne fra de første to gennemløb af de tværfaglige moduler. Hvad er det for en tværfaglighed der bliver udviklet under ASTE? Hvordan optimeres de tværfaglige forløb?
I relation til skolen vil projektet belyse de nye læreres erfaringer som lærere i matematik og naturfag i det første år efter ASTE uddannelsen, herunder i hvilken udstrækning de dyrker samspillet mellem disse fag i deres undervisning, og har mulighed for at inspirere og samarbejde med andre lærere i samme fagrække. Samtidig belyses det, hvordan både positive og negative sider af disse erfaringer kan tilskrives konkrete forhold og prioriteringer i ASTE uddannelsen.
Et andet væsentligt element at undersøge er de spor som den udstrakte brug af lektionsstudier kommer til at have. Dette er fx lektioner som et fælles anliggende for professionen, i modsætning til et mere individuelt perspektiv, og særlig interessant kunne det blive hvis nogle af de udvalgte studerende fandt ansættelse på skoler hvor der kører forsøg med lektionsstudieformatet. Til dette hører også den særlige matematiske/naturvidenskabelige diskurs og verdenssyn som står centralt i ASTE-uddannelsen.