Projektdetaljer
Beskrivelse
Det overordnede formål med projektet er at øge antallet af studerende, der anvender læringsdelen af portfolio for dermed at fremme fastholdelse og mindske frafald gennem hele uddannelsen.
Formålet med projektet er således at undersøge, om en systematisk pædagogisk indsats i form af introduktion til brug af læringsdelen af portfolio med et eller flere konkrete bud på brug af læringsdelen i den kliniske undervisning på modul 6, kan være medvirkende til at øge antallet af studerende, der oplever følgende:
Jeg anvender læringsdelen af portfolio og finder det meningsfuldt.
Jeg oplever, at portfolio skaber sammenhæng mellem den teoretiske og kliniske del af uddannelsen.
Jeg oplever, at studiemetoderne i læringsdelen af portfolio fremmer inddragelse af den teori, der er blevet gennemgået på modul 6.
Jeg erfarer, at den kliniske vejleder er interesseret i at se og læse udvalgte dele fra den studerendes portfolio, og oplever, at samarbejdet med den kliniske vejleder via brug af portfolio fremmer motivationen til at gennemføre uddannelsen.
Det er endvidere formålet at undersøge, hvilke udfordringer kliniske vejledere oplever i forbindelse med brug af portfolio i den kliniske undervisning på modul 6, på hvilken måde de mener, at underviserne fra uddannelsesinstitutionen kan bidrage til at fremme brug af portfolio, samt hvilke pædagogiske metoder og redskaber de opfatter som hensigtsmæssige, hvis man vil fremme brug af læringsdelen af portfolio.
Formålet med projektet er således at undersøge, om en systematisk pædagogisk indsats i form af introduktion til brug af læringsdelen af portfolio med et eller flere konkrete bud på brug af læringsdelen i den kliniske undervisning på modul 6, kan være medvirkende til at øge antallet af studerende, der oplever følgende:
Jeg anvender læringsdelen af portfolio og finder det meningsfuldt.
Jeg oplever, at portfolio skaber sammenhæng mellem den teoretiske og kliniske del af uddannelsen.
Jeg oplever, at studiemetoderne i læringsdelen af portfolio fremmer inddragelse af den teori, der er blevet gennemgået på modul 6.
Jeg erfarer, at den kliniske vejleder er interesseret i at se og læse udvalgte dele fra den studerendes portfolio, og oplever, at samarbejdet med den kliniske vejleder via brug af portfolio fremmer motivationen til at gennemføre uddannelsen.
Det er endvidere formålet at undersøge, hvilke udfordringer kliniske vejledere oplever i forbindelse med brug af portfolio i den kliniske undervisning på modul 6, på hvilken måde de mener, at underviserne fra uddannelsesinstitutionen kan bidrage til at fremme brug af portfolio, samt hvilke pædagogiske metoder og redskaber de opfatter som hensigtsmæssige, hvis man vil fremme brug af læringsdelen af portfolio.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/11 → 30/04/12 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (leder)
- Københavns Kommune (Projektpartner)
Emneord
- læring
- Portfolio
- praktik
- professionsdidaktik
- vejledning
- fastholdelse
- didaktik
- sygeplejerskeuddannelsen
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.