Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet har fokus på forskellige perspektiver på og begrundelser for valg af en bestemt sprogpædagogisk indsats.
Projektet sammenligner to paradigmer, der lige nu er aktuelle inden for det sprogpædagogiske arbejde i danske børnehaver: Metodestyrede sprogprogrammer og metodebevidst sprogarbejde i institutionens hverdag.
Projektet undersøger, hvordan kommunale beslutningstagere argumenterer for deres beslutning om at ville implementere henholdsvis den ene eller den anden sprogpædagogik i kommunens børnehaver. Projektet undersøger desuden, hvordan pædagoger i kommunernes børnehaver oplever den valgte sprogpædagogik. Afslutningsvis diskuterer projektet fordele og ulemper ved de to typer af sprogpædagogik i forhold til børns mulighed for sprogtilegnelse.
Projektet sammenligner to paradigmer, der lige nu er aktuelle inden for det sprogpædagogiske arbejde i danske børnehaver: Metodestyrede sprogprogrammer og metodebevidst sprogarbejde i institutionens hverdag.
Projektet undersøger, hvordan kommunale beslutningstagere argumenterer for deres beslutning om at ville implementere henholdsvis den ene eller den anden sprogpædagogik i kommunens børnehaver. Projektet undersøger desuden, hvordan pædagoger i kommunernes børnehaver oplever den valgte sprogpædagogik. Afslutningsvis diskuterer projektet fordele og ulemper ved de to typer af sprogpædagogik i forhold til børns mulighed for sprogtilegnelse.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 31/12/15 |
Links | http://www.viauc.dk/hoejskoler/psh/videncentre/sprog-laesning-og-laering/Sider/videncenter-for-sprog-laesning-og-laering.aspx |
Emneord
- børn
- evidens
- pædagogisk arbejde
- pædagoguddannelsen
- sprogudvikling
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.