At genindsætte det sociale i socialt arbejde

  • Henriksen, Kirsten (Projektdeltager)
  • Bülow, Maria (Projektdeltager)
  • Bülow, Maria (Projektdeltager)
  • Bülow, Maria (Projektdeltager)
  • Henriksen, Kirsten (Projektleder)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet vil sætte fokus på det fænomen, at den stigende grad af specialisering i det sociale arbejde, konkret i de kommunale forvaltningers arbejde med udsatte børn og unge og deres familier, ser ud til at have medført, at sociale aspekter overses i forvaltningens arbejde. Der fokuseres på børnenes adfærd og på relationerne mellem børn og forældre, medens der i analysen af familiens problemstilling ikke medtænkes, at der for eksempel kan være tale om en fattig familie og overvejes, hvad familiens fattigdom kan akkumulere af problemstillinger i mange facetter af familiens og børnenes liv.

    Beskrivelse

    Problemformulering:
    Hvorfor forudsætter et reelt helhedsorienteret socialt arbejde en medinddragelse af også socioøkonomiske
    livsbetingelser i forståelsen af de konkrete sociale problemer i udsatte børn liv - og hvordan kan det sociales
    betydning genindsættes i socialt arbejde med udsatte børn og unge og deres familier?

    Lægmandssprog

    Projektet peger på, at socialrådgivere overser betydningen af fattigdom i arbejdet med børn og unge. I stedet fokuseres på adfærd, individuelle forhold og nære relationer, og det sociale arbejde udføres således ikke på baggrund af en reel helhedsorientering. Artiklen lokaliserer en række medvirkende faktorer hertil samt reflekterer over, hvordan praksis, uddannelse og socialpolitisk aktivitet fra socialrådgivere kan bidrage til at forandre socialt arbejdes praksis mod en reel
    helhedsorientering, der genindsætter betydningen af det sociale i socialt arbejde.

    Lægmandssprog

    Projektet peger på, at socialrådgivere overser betydningen af fattigdom i arbejdet med børn og unge. I stedet fokuseres på adfærd, individuelle forhold og nære relationer, og det sociale arbejde udføres således ikke på baggrund af en reel helhedsorientering. Artiklen lokaliserer en række medvirkende faktorer hertil samt reflekterer over, hvordan praksis, uddannelse og socialpolitisk aktivitet fra socialrådgivere kan bidrage til at forandre socialt arbejdes praksis mod en reel
    helhedsorientering, der genindsætter betydningen af det sociale i socialt arbejde.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/08/1331/01/14

    Samarbejdspartnere

    • VIA (leder)
    • Professionshøjskolen Metropol (Projektpartner)
    • Aalborg Universitet (Projektpartner)
    • Horsens Kommune (Projektpartner)
    • University of Agder (Projektpartner)

    Emneord

    • udsatte unge
    • fattigdom
    • socialt arbejde med udsatte børn og familier
    • analyse af sociale problem
    • socio-økonomiske livsbetingelser
    • Socialt arbejde og sociale forhold