’’Audience Engagement’ i praksis

Projektdetaljer

Beskrivelse

At kunne nå og engagere en målgruppe er i dag noget, redaktører og journalister måles og vurderes på i danske mediehuse. Øget konkurrence om folks opmærksomhed og en stadig større individualisering af mediebrugen stiller større krav til målrettet indhold, og for publicistiske medier, der traditionelt har arbejdet med at formidle den information, folk bør have, er det en særlig udfordring i høj grad også at skulle tænke i, hvad folk faktisk vil have. Hvordan danske medier arbejder med at løse denne opgave, mangler vi et samlet overblik over.

Projektet vil via interview og observation på en håndfuld udvalgte medier afdække, hvordan forskellige medier og journalister går til opgaven med at nå og engagere deres målgrupper. Der interviewes kilder fra forskellige lag af medieorganisationerne, dvs. både ledere og journalister i maskinrummet. Der følges journalister i deres praktiske arbejde med at lave journalistik i overensstemmelse med de målsætninger, medierne har, med henblik på at afdække, hvor målsætning og praktisk udførelse spiller sammen, og hvor de afviger fra hinanden.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2001/07/21

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • målgruppeanalyse
  • audience engagement