Autentisk skønlitteratur og IT didaktisk design i engelskundervisningen

  • Hurup, Elsebeth (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Skønlitteratur er en underprioriteret ressource i engelskundervisningen i Folkeskolen. Desværre, for hvor sagprosa kan fremstille aspekter af en kultur udefra, er det ved identifikation med personer, gennem hvis synsvinkel man oplever et handlingsforløb, at en fremmed kultur kan opleves indefra. Samtidig har litteraturen på målsproget en sprogudviklende funktion: Sagprosa-tekster i danske lærebogssystemer er typisk tilpasset eleverne på det pågældende klassetrin, hvorfor sproget får karakter af funktionel kommunikation, der stort set er renset for idiomatiske og kulturelt betingede udtryk. De mere kreative og flertydige aspekter af sproget møder eleverne som regel kun hvis de selv opsøger autentiske sprogoplevelser.

Nærværende projekt har til formål at
• afprøve ideer til didaktisering (didaktisk design) af autentisk skønlitteratur med fokus på integration af sproglige, kulturelle og dannelsesmæssige elementer i en given tekst.

• afprøve og beskrive IT-baserede hjælpemidler der kan gøre det lettere "at lukke fremmedsproget litteratur op" både sprogligt og kulturelt samt udarbejde en række undervisningsplaner omkring udvalgte litteraturprøver hvor IT spiller en væsentlig rolle fra først til sidst i forløbet.

• udarbejde en fælles webside der kombinerer ovenstående delelementer, med forslag til skønlitterære tekster der kan bruges i engelskundervisningen i udskolingen (en slags "kanon" af praktisk i modsætning til normsættende karakter); forslag til "generiske" aktiviteter og tasks man som lærer kan vælge mellem i forbindelse med didaktisering af litteratur (med særligt fokus på IT-aspektet), samt konkrete eksempler på didaktisk design udabejdet af de studerende.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato13/08/1331/10/15

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.