Autoforvaltning i et administrationsfagligt perspektiv – automatiseret administration af SU-støtteordninger

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Udforskning af automatiseret (objektiv, digital) sagsbehandling i Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte:
    Formålet med projektet er at udforske begrebet autoforvaltning, som det aktuelt forekommer i en dansk, offentlig styrelse. Med udforskning forstår vi i denne sammenhæng at undersøge og belyse organisatoriske, tekniske og juridiske forhold, som i kraft af vores teoretiske forforståelse og løbende, efterfølgende erkendelser vurderes som værende af betydning for, hvordan man i en formodet velfungerende praksis udfører autoforvaltning – med direkte og afledte effekter for de fagprofessionelles administrative virke, deres administrationsfaglighed. Det er målet at udforske og kortlægge hvordan autoforvaltning i praksis gøres. De nye administrative arbejdsgange, rutiner, metoder og processer og lignende i relation til relevante informations- og kommunikationsteknologiske artefakter har vores primære interesse, men samtidigt ønsker vi at undersøge to teoretisk informerede hypoteser om afledte effekter i form af forskydning af sagsbehandlernes skønsmæssige råderum og organisationens effektivitet i relation til begrebet ansvarlighed.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/12/1530/11/16

    Emneord

    • kompetenceudvikling
    • digital kompetence
    • teknologiforståelse
    • digitalisering
    • automatisering
    • professionsuddannelser
    • digital forvaltning
    • objektiv sagsbehandling
    • autoforvaltning
    • administrativ ansvarlighed
    • systembureuakrati