Projektdetaljer
Beskrivelse
Forsknings-, udviklings- og innovationsprojekt
Pædagoguddannelsen gennemfører et nyt modul i den ny pædagoguddannelse som hedder: ”Bæredygtig pædagogik som brobygger”.
Med bæredygtig pædagogik som centralt omdrejningspunkt arbejder vi ud fra en forståelse af tillidsskabende kommunikation og meningstilblivelse i de nære relationer som en afgørende forudsætning for udviklende og inkluderende fællesskaber i den pædagogiske praksis.
Med begrebet brobygning ligger en forståelse af pædagogen som den første professionelle brobygger i barnets/brugerens liv og vi peger samtidig på betydningen og sammenhængen af værdien af gensidige forpligtende relationer i et fremtidigt perspektiv der gør at barnet/brugeren kan møde verden med tillid og være medforandrende aktør i denne.
Som led i gennemførelsen skal de studerende i et konkret pædagogisk virksomhed udforske, hvordan en bæredygtig pædagogisk praksis med særlig fokus på tværprofessionelt samarbejde kan skabes og videreudvikles. Den pædagogiske virksomhed kan fx være dagtilbud, skoler og social- og specialpædagogiske tilbud. Eksempler kan være samarbejdet mellem pædagog og lærer i skolen, samarbejde mellem daginstitution og skole, samarbejde mellem pædagog og AKT, samarbejde mellem pædagog og sagsbehandler OSV.
Pædagoguddannelsen gennemfører et nyt modul i den ny pædagoguddannelse som hedder: ”Bæredygtig pædagogik som brobygger”.
Med bæredygtig pædagogik som centralt omdrejningspunkt arbejder vi ud fra en forståelse af tillidsskabende kommunikation og meningstilblivelse i de nære relationer som en afgørende forudsætning for udviklende og inkluderende fællesskaber i den pædagogiske praksis.
Med begrebet brobygning ligger en forståelse af pædagogen som den første professionelle brobygger i barnets/brugerens liv og vi peger samtidig på betydningen og sammenhængen af værdien af gensidige forpligtende relationer i et fremtidigt perspektiv der gør at barnet/brugeren kan møde verden med tillid og være medforandrende aktør i denne.
Som led i gennemførelsen skal de studerende i et konkret pædagogisk virksomhed udforske, hvordan en bæredygtig pædagogisk praksis med særlig fokus på tværprofessionelt samarbejde kan skabes og videreudvikles. Den pædagogiske virksomhed kan fx være dagtilbud, skoler og social- og specialpædagogiske tilbud. Eksempler kan være samarbejdet mellem pædagog og lærer i skolen, samarbejde mellem daginstitution og skole, samarbejde mellem pædagog og AKT, samarbejde mellem pædagog og sagsbehandler OSV.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 20/03/16 → 03/07/17 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (leder)
- Roskilde Universitet (Projektpartner)
Emneord
- praksisfællesskab
- pædagogisk arbejde
- bæredygtighed
- relationer