Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet med projektet er at styrke det tværfaglige og professionelle samarbejde med børn, unge og deres forældre gennem udviklingen af undervisningen på både Masteruddannelsen for Udsatte Børn og Unge samt Den Sociale Diplomuddannelse.
Det afledte formål er at styrke børnenes, de unges og familiernes positioneringsmuligheder i det tværfaglige samarbejde. Projektet har således fokus på fremmende og hæmmende faktorer med væsentlig betydning for børn, unge og forældres positioneringsmuligheder i det tværfaglige samarbejde
Undersøgelsen er tilrettelagt som metodetriangulering af flere forskellige dataindsamlingsmetoder og i overensstemmelse med principperne i Situational Analysis, hvor empiri af forskellig art, i dette tilfælde observationer af tværfaglige møder, semistrukturerede interviews samt materiale om de deltagende kommuners organisering, indgår i analysen (Clarke, 2018).
Det afledte formål er at styrke børnenes, de unges og familiernes positioneringsmuligheder i det tværfaglige samarbejde. Projektet har således fokus på fremmende og hæmmende faktorer med væsentlig betydning for børn, unge og forældres positioneringsmuligheder i det tværfaglige samarbejde
Undersøgelsen er tilrettelagt som metodetriangulering af flere forskellige dataindsamlingsmetoder og i overensstemmelse med principperne i Situational Analysis, hvor empiri af forskellig art, i dette tilfælde observationer af tværfaglige møder, semistrukturerede interviews samt materiale om de deltagende kommuners organisering, indgår i analysen (Clarke, 2018).
Nøgleresultater
Forskningsprojektet peger på følgende centrale faktorer i forhold til forældres positioneringsmuligheder: Ros/anerkendelse, definitionsmagt og kontinuitet. Og i forhold til børn og unge peges på de voksnes definitionsmagt samt børnesamtalen som centrale faktorer.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/06/16 → 31/05/20 |
Samarbejdspartnere
- UC SYD (leder)
- Socialstyrelsen (Projektpartner)
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Tværfaglighed
- positioneringsteori
- aktørperspektiver