Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet har fokus på børnefællesskaber i vuggestuen, især børn der er nye, ensomme og i udsatte positioner. Det er organiseret som et udviklingsrum for pædagoger, ledere, studerende og forskere. Formålet er at udvikle konkrete pædagogiske handlinger, læringsmiljøer og materialer, der kan understøtte inkluderende børnefællesskaber i vuggestuen.

Projektet tager afsæt i følgende forskningsspørgsmål:
- Hvad definerer børnefællesskaber for de 0-2 årige? Hvilke inklusions- og eksklusionsmekanismer er i spil? Hvilke strategier anvender børn for at blive inkluderet i fællesskabet, og hvilke former for respons modtager nye børn fra andre børn i vuggestuen?
- Hvordan kan der etableres læringsmiljøer, der styrker børnefællesskaber i vuggestuen?
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato20/09/2331/12/24

Samarbejdspartnere

  • BUPL
  • Herning Kommune
  • VIA University College (leder)

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dagtilbud
  • vuggestue
  • børnefællesskaber
  • eksklusion
  • inklusion
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • professionscirkel
  • Børn og unge