Projektdetaljer

Beskrivelse

Undersøgelser viser, at unges demokratiske selvtillid er lav. Kun halvdelen af de unge mener, at de har en politisk holdning, der er værd at lytte til, og endnu færre føler, at de ved nok til at kunne deltage mere i politik, end de gør i dag. Det kan bidrage til en oplevelse af at stå udenfor demokratiet. Den udfordring vil projektet bidrage til at løse ved at give børn i 4. til 6. klasse mulighed for at øve sig i praktisk, demokratisk handling inden de selv bliver unge.
Med afsæt i den deltagerdemokratiske tradition vil projektet udvikle og afprøve aktiviteter, der giver børn oplevelser og erfaringer med demokrati i praksis og demokratisk handling. Aktiviteterne skal bidrage til at styrke børnenes handlekompetencer og tro på egne demokratiske evner – deres demokratiske selvtillid. Det handler om tro på, at ens stemme er værd at lytte til. Og at man kan gøre en forskel ved at engagere sig. Udvikling og afprøvning af aktiviteterne vil ske i et tværfagligt samarbejde mellem forskere inden for samskabelse med børn, skolelærere og biblioteksmedarbejdere. Undervejs inviteres desuden fagfolk og eksperter til at bidrage til udviklingsarbejdet.
Projektet vil bidrage med et online katalog (tekst, billeder og video) med nyskabende aktiviteter, der sammen med et afsluttende videndelings- og forankringsseminar kan inspirere andre skoler og biblioteker til at igangsætte samarbejde med fokus på deltagerdemokratisk dannelse, børns handlekompetence og deres demokratiske selvtillid.

Lægmandssprog

Projektet skal udvikle og afprøve aktiviteter, der forbereder skoleelever fra 4. til 6. klasse til deltagelse og medansvar i et samfund med frihed og folkestyre. Der vil være vægt på, at projektet giver eleverne praktiske erfaringer med demokratisk handling.
Kort titelAt understøtte børns demokratiske selvtillid
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/09/2201/09/24

Samarbejdspartnere

  • Aarhus Kommunes Biblioteker (leder)
  • Trekløverskolen
  • Gjern Skole
  • Silkeborg Bibliotekerne

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • demokratisk identitet
  • samskabelse
  • eksperimenter
  • handlekomptence
  • skole
  • bibliotek
  • forskning og udvikling