Børneperspektiver på mellemformer Hvilken betydning har mellemformer for børns trivsel i almentilbuddet ?

Projektdetaljer

Beskrivelse

Med afsæt i forskningsspørgsmålet: Hvilke muligheder og udfordringer har Mellemformer i forhold til at styrke børns trivsel (og børnefællesskaber) i skolen?undersøges det, hvordan der arbejdes med mellemformen "Brede børnefællesskaber" med fokus på. hvordan indsatserne giver mening i et børneperspektiv.

Mellemformen “Brede børnefællesskaber” tager afsæt i evidensbaserede indsatser, herunder NEST-pædagogikken, med henblik på at understøtte bredere børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle børn i de almene skoletilbud
Mellemformen “Bredere børnefællesskaber” defineres af nedenstående fire områder:

1.Mellemformer er initiativer og undervisningsformer, der retter sig mod både børn med specialpædagogiske behov og børn med almenpædagogiske behov.
2.Mellemformer fusionerer kompetencer (og gerne ligeledes ressourcer) fra almen- og specialområdet, så flere børn imødekommes på deres behov, samtidig med at børnene forbliver i eller kommer tilbage til det almene børnefællesskab i deres klasse.
3.Mellemformer skaber rammer, der er tydelige, overskuelige, strukturerede, tryghedsskabende og ikke mindst rolige og positive. Sådanne rammer skal på forkant tilgodese alle børns behov, så behovet for at segregere enkeltbørn forebygges.
4.Mellemformer med stærke og mangfoldige børnefællesskaber er afhængig af, at alle niveauerne i organisationen arbejder sammen om det fælles værdisæt, og at den pædagogiske tilgang ikke blot er til stede i enkelte særlige initiativer, men spredes til hele skolen og på alle niveauer.

I indeværende projekt undersøger vi, hvordan mellemformen udfolder sig på Lystrup skole i et børneperspektiv.

Lægmandssprog

Mange kommuner arbejder p.t. med forskellige former for Mellemformer med henblik på at skabe deltagelsesmuligheder for alle elever i det almene skoletilbud. I indeværende projekt er vi optaget at at give eleverne stemme i forhold til de indsatser, der arbejdes med på deres skole. Hvordan oplever eleverne, mellemformerne har betydning for deres deltagelsesmuligheder og trivsel?

Nøgleresultater

Indblik i, hvilken betydning mellemformer har fra et børneperspektiv - hvilken betydning tillægger børnene arbejdet med mellemformer i forhold til deres deltagelsesmuligheder i børnefællesskaberne?
Kort titelBørneperspektiver på mellemformer
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/02/2331/12/24

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • deltagelsesmuligheder
  • specialpædagogik
  • Børn og unge
  • trivselsarbejde
  • deltagelse/ inklusion
  • børneperspektiver
  • mellemformer