Børneperspektivet og det gode hverdagsliv for børn i udsatte positioner

  • Miller, Tanja (Projektdeltager)
  • Skov, Svend Andreas (Projektdeltager)
  • Larsen, Gitte (Projektdeltager)
  • Frandsen, Charlotte Lundtoft (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet er at undersøge, hvilke forhold i udsatte børns hverdagsliv, der af børn og familier vurderes at gøre en positiv forskel i oplevelsen af udsathed, herunder hvilke virkninger der konkret kan identificeres af det tværfaglige samarbejde i udsatte børns liv.

Formålet er således at sætte fokus på udsatte børns ”hele” liv og på de forhold, der kan identificeres at minimere graden af udsathed, for på denne baggrund at kunne formidle viden om en vifte af indsatsmuligheder for de professionelle i feltet omkring de udsatte børn.

Inddragelse af børn og deres familiers oplevelser og erfaringer i forskningen

Ambition i projektet er at inddrage de udsatte børn og deres familier som centrale informanter. Bestræbelsen er at komme tæt på børns oplevelser og erfaringer med at være socialt udsat, og hvordan de oplever deres hverdagsliv og vurderer forskellige indsatsformer.

Konkret vil det ske ved kvalitative interview med 5-7 børn og deres familier foretaget i to nordjyske kommuner. På baggrund af interview med børn og forældre gennemføres en undersøgelse af de professionelles inddragelse af børneperspektivet i tilrettelæggelsen af indsatsen.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1501/02/16

Emneord

  • udsatte børn
  • Børn og unge