Med projektet vil vi tage barnets perspektiv og undersøge barnets aktørstatus i at fastholde betydningsfulde, etablerede relationer samt udvikle nye relationer, når barnet skifter mellem hjem - dagtilbud, børnehave - skole og 0. klasse - 1. klasse. 1.Hvordan oplever børn betydningsfulde relationer i hjem, dagtilbud og skole?2.Hvordan oplever børn sammenhæng og kontinuitet eller brud og tab i de betydningsfulde relationer i overgangene? 3.Hvordan samarbejder forældre og fagpersoner og fagpersoner imellem om at skabe sammenhæng i børns betydningsfulde relationer i overgangene?
Vi forventer
1. At få indsigt i børns perspektiver på relationer og fælleskaber i overgange mellem familie og dagtilbud; mellem dagtilbud og 0. klasse og mellem 0. og 1. klasse.
2. At få indsigt i børns indbyrdes relationer som støttende og/eller udfordrende ift. deltagelse i nye kontekster, med nye krav og forventninger, nye rammer, nye professionelle, der agerer og interagerer på andre måder, end børnene hidtil har været vant til.
3. At få indsigt i fagpersoners måde at samarbejde med forældre og indbyrdes.
4. Sammen med involverede deltagere i projektet at udarbejde inspirationsmateriale, der støtter børns aktørstatus i betydningsfulde relationer i overgange.