Barnehagefaglig master i praksis (BaMaP) / Pædagoger med akademisk baggrund i daginstitutioner

  • Rothuizen, Jan Jaap (Projektleder)
  • Østrem, Solveig (Projektleder)
  • Pettersvold, Mari (Projektleder)
  • Nordtomme, Solveig (Projektleder)
  • Greve, Anne (Projektleder)
  • Kasin, Olav (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

En undersøgelse af akademiske pædagogers faglighed.
Pædagogens faglighed diskuteres, og i den forbindelse forbindes faglighed ofte med viden. En række pædagoger i Norge og i Danmark har erhvervet sig en akademisk overbygning på master/kandidatniveau. Hvad gør det ved deres faglighed og ved deres muligheder for at bidrage til udvikling af faglige miljøer? Hvad er det for akademiske kompetencer der opnås gennem overbygningen, og hvordan erfarer de akademiske pædagoger at forholdet mellem disse kompetencer og deres daglige praksis er?
Spørgsmålene er relevante da niveauet af pædagogers faglighed er til diskussion og der –især i Norge- kommer flere og flere pædagoger med en master/kandidatuddannelse.
Der laves ca 25 kvalitative interviews og i bearbejdning af dem følger begrebsudvikling og empirisk analyse ad.

Nøgleresultater

Målet med prosjektet er å få mer innsikt i hvordan barnehagelærere med barnehagefaglig masterutdanning kan ta ansvar for oppgaver som krever mer inngående kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse på måter som styrker barnehagens kvalitet. Disse innsiktene vil formidles i fagtidsskrift og i minst to vitenskapelige publikasjoner: en artikkel basert på intervjuene med de norske barnehagelærerne og en artikkel med vekt på det komparative perspektivet basert på norsk og dansk materiale. Vi vil også avholde en eller to konferanser (en i Norge og en i Danmark).
Kort titelBaMaP
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/04/2031/12/21

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • pædagogfaglighed
  • faglig miljø
  • akademiske kompetencer