Projektdetaljer
Beskrivelse
Formål:
At øge graden af bevægelse integreret i den faglige undervisning i de humanistiske fag for at fremme elevernes forståelse og erkendelse af centrale faglige begreber. Dernæst at udvikle en didaktisk model, der kan understøtte læreren i forhold til at didaktisere sin undervisning med bevægelse i alle humanistiske fag.
Produkter:
1) Konkrete undervisningsforløb til hhv. dansk, kristendom/religion og historie og til hhv. mellemtrin og udskoling (6. kl. og 8. kl.). Der vil blive produceret 6 forløb (bestående af 6-8 lektioner), hvoraf tre af forløbene vil være monofaglige, mens tre vil være tværfaglige. Alle forløb vil koble sig direkte på kompetencemålene i fagene.
2) En didaktisk model, der kan anvendes til at udvikle nye undervisningsforløb med bevægelse i de humanistiske fag
At øge graden af bevægelse integreret i den faglige undervisning i de humanistiske fag for at fremme elevernes forståelse og erkendelse af centrale faglige begreber. Dernæst at udvikle en didaktisk model, der kan understøtte læreren i forhold til at didaktisere sin undervisning med bevægelse i alle humanistiske fag.
Produkter:
1) Konkrete undervisningsforløb til hhv. dansk, kristendom/religion og historie og til hhv. mellemtrin og udskoling (6. kl. og 8. kl.). Der vil blive produceret 6 forløb (bestående af 6-8 lektioner), hvoraf tre af forløbene vil være monofaglige, mens tre vil være tværfaglige. Alle forløb vil koble sig direkte på kompetencemålene i fagene.
2) En didaktisk model, der kan anvendes til at udvikle nye undervisningsforløb med bevægelse i de humanistiske fag
Nøgleresultater
Mål:
1) At udvikle undervisningsmaterialer og lærervejledning målrettet fagene dansk, kristendom/religion og historie. Materialerne skal anvende bevægelse som en primær didaktisk metode og tager sigte mod at skabe erkendelse af fagenes faglige begreber. Undervisningsmaterialerne skal være nemme at tage i brug og anvende af lærerne.
2) At udvikle en didaktiske model, som kan ligge til grund for at lærerne efterfølgende udvikler materialer til andre fag, samt tværfaglige materialer. Alt materiale og didaktiske modeller vil være frit tilgængeligt.
1) At udvikle undervisningsmaterialer og lærervejledning målrettet fagene dansk, kristendom/religion og historie. Materialerne skal anvende bevægelse som en primær didaktisk metode og tager sigte mod at skabe erkendelse af fagenes faglige begreber. Undervisningsmaterialerne skal være nemme at tage i brug og anvende af lærerne.
2) At udvikle en didaktiske model, som kan ligge til grund for at lærerne efterfølgende udvikler materialer til andre fag, samt tværfaglige materialer. Alt materiale og didaktiske modeller vil være frit tilgængeligt.
Akronym | BIHF |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/05/21 → 30/06/23 |
Samarbejdspartnere
- Folkekirkens Skoletjeneste (Medansøger) (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Bevægelse
- læring
- erkendelse
- humanistiske fag