Billedkvalitet og -evalueringskriterier; Et kvalitetsudviklingsprojekt i samarbejde mellem Hospitalsenheden Vest og ViRa

Projektdetaljer

Beskrivelse

Abstrakt.
Som led i vurdering af et kompetence udviklingsprojekt om Billedkvalitet og billedevalueringskriterier for thorax og columna lumbalis, er deltagernes erfaringer som supplement til en talmæssig behandling også søgt opsamlet i en kvalitativ behandling af deltagernes udtalelser.

Problemformulering
Hvordan vurderer deltagerne udbyttet af faglig udvikling og læring ved deltagelse i projekt Billedkvalitet og billedevalueringskriterier for thorax og columna lumbalis?

Formål
Formålet er at fastslå, om der kan fremvises evidens for betydning af professionsudviklingsprojektet.

Metode
Deltagernes erfaringer og oplevelser af fagligt udbytte ved at deltage i projektet er opsamlet gennem fokusgruppeinterview afholdt på hver deltagende afdeling. Spørgsmålene, der er diskuteret ved fokusgruppeinterviewet, er udarbejdet på baggrund af Peter Holdt Christensens bog Motivation i videnarbejde, der behandler flere eksisterende teorier om motivation i arbejde.
Med udgangspunkt i eksisterende teorier fremlægger forfatteren TURPAS-modellen som en brugbar model for arbejde, hvor viden indgår som en væsentlig komponent. TURPAS står for Tilhørsforhold, Udfordrende
opgaver, Rimelighed, Præstation, Autonomi og Selvrealisering.
Hvert fokusgruppeinterview er behandlet for sig og analyseret i forhold til TURPAS teorien suppleret med deltagererfaringer, som ikke umiddelbart falder ind under teorien. Alle udtalelser samles som ”en stemme” i rapport om resultater. Juridiske og etiske regler i forbindelse med indsamling af data via interview overholdes og interviewet forberedes, gennemføres og analyseres metodisk efter Kvales anbefalinger

Konklusion
På baggrund af de udførte interview, kan det konstateres, at der på begge afdelinger er sket en betydelig såvel faglig som personlig udvikling hos det fotograferende personale i projektperioden.
Begge hold deltager beretter, at det har været lærerigt at sætte fokus på billedkvalitet og at det er ”noget, der rykker” og også faglig stolthedsfølelse nævnes. På begge afdelinger er man overraskede over, hvor meget der var at tage fat på og at der er kommet mere fokus på ”rigtig godt” og at billedkvalitet i
højere grad er et samtaleemne blandt personalet nu. Projektet har givet mere konkrete kriterier at bedømme billeder ud fra, hvilket også har den konsekvens, at det er blevet nemmere at beslutte, om et billede skal tages om. Det forsvarlige, rent fagligt, i ikke at have højtopløselige skærme på alle stuer
diskuteres i begge interview. Man er enig om, at det er et stort spørgsmål, om man er i stand til at bevare en fornemmelse for, hvornår et grumset billede på stuens skærm vil være ok på en diagnostisk skærm.
Begge afdelingers deltager bringer temaet frem med den digitale tidsalders alenearbejde på stuen frem kontra tidligere film-tiders mulige offentlige vurdering af billedets kvalitet, når billedet blev hængt op i fixrummet. Begge afdelinger bringer tidsaspektet frem som en vigtig del af god billedkvalitet; god kvalitet tager tid.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/0901/09/10

Samarbejdspartnere

Emneord

  • kompetenceudvikling
  • radiografi