Borgernær ledelse - en lærebogsantologi

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Hvordan skal der ledes i det offentlige sektor, når velfærdsopgaver løses tæt på borgeren? Dette spørgsmål arbejder forskere og undervisere fra Metropol, UCC, CBS og DPU på at besvare i en lærebogsantologi. Med antologien opfordrer forfatterne til at ledelsesuddannelser fokuserer mere på en ofte overset, men vigtig dimension i offentlig ledelse – borgernær ledelse.

    I dag forventes det, at borgeren bidrager med ressourcer, engagement og kompetencer i mødet med den offentlige sektor. Borgeren skal lade sig måle og veje for at sikre at velfærd har effekt, skal tage ansvar for eget liv på nye måder, og skal bidrage til at løse offentlige forvaltningsopgaver via digitalisering. I mødet med det offentlige skal borgeren ikke bare betjenes af sagsbehandleren, behandles af sygeplejersken eller undervises af læreren.

    Antologien zoomer ind på de mange måder, borgeren bliver sat i spil i det offentlige ledelsesfelt. Det er forfatternes ambition at gå efter 'det nære' i tid og rum, dvs. stille spørgsmålet om, hvilke betingelser nye nære relationer til borgeren sætter for ledelse? Antologien bidrager derfor med et mangfoldigt blik på, hvad borgeren bliver til som ledelsesfelt, og på hvad nærhed bliver til i ledelse.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/10/1430/04/16

    Samarbejdspartnere

    • Københavns Professionshøjskole (leder)
    • Copenhagen Business School (Projektpartner)
    • Professionshøjskolen UCC (Projektpartner)
    • Danmarks Pædagogiske Universitet (Projektpartner)
    • IT-Universitetet i København (Projektpartner)

    Emneord

    • ledelse
    • Borgernær ledelse
    • Borgerinvolvering

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.