Branding and Visual Identity. Medicinsk Museion

Projektdetaljer

Beskrivelse

Udviklingsprojektet er et samarbejde mellem Medicinsk Museion og DMJX, hvor studerende fra 4.semester på Interaktivt Design og Fotografisk Kommunikation sammen med internationale udviklingsstuderende aktivt inddrages i udviklingsprocessen. Al undervisning foregår på engelsk, og de studerende arbejder i grupper à 3-4 på tværs af studieretninger.

Målet for projektet er, at de studerende gennem forelæsninger og øvelser får kendskab til branding teori og visuel identitet, og på den baggrund udvikler de en brandstrategi og skaber et redesign til Medicinsk Museion. Ved at arbejde med en virkelighedsnær og kompleks problemstilling, som det er at skabe en visuel identitet til en organisation på baggrund af research og analyse, får de studerende indsigt i de faglige færdigheder og kompetencer, der vil blive forventet af dem efter endt uddannelse. De trænes således til at samarbejde i interdisciplinære teams, indsamle empiri i form af kvantitative og kvalitative interviews, samarbejde med en kunde, fx i forbindelse med fotografering af objekter, rum og medarbejdere, samt at præsentere og argumentere for designvalg over for en kunde.

De studerende har to ugers brandingundervisning og udvikler henover de følgende fire uger en brandstrategi til kunden i form af en skriftlig brandrapport, som bliver afsættet for en ny grafisk og fotografisk identitet. Arbejdet med den visuelle identitet understøttes af forelæsninger om emnet, gruppevejledninger og feedback, og de studerende arbejder således både med tekstuel og visuel storytelling, animation og interaktivt design til forskellige platforme.

Slutteligt producerer de en brandbook til kunden, indeholdende logo på dansk og engelsk, farvepalette, typografi og grafiske elementer, fotostil (plakater, museumsobjekter, rum og medarbejdere) ikonografi, design og interaktiv prototype til hjemmeside og andre sociale medier. Alt dette præsenterer de for kunden sammen med en showreel, der sammenfatter deres proces og slutprodukt.


Præsentation fandt sted på Medicinsk Museion i deres auditorium.
Derefter blev de studerende og deres resultater fejret med champagne, og vores samarbejdspartnerne fra museet lagde ikke skjul på deres begejstring for de studerendes høje eksekveringsniveau, interessante indsigter og anbefalinger til nye brandstrategier.
Et meget vellykket projekt og samarbejde, som vi (Anne Danger Boisen og jeg) siden har været inde og tale videre om med museets direktør...

I de studerendes efterfølgende evalueringer kunne det læses, at de var stolte over deres endelige projekter og indsatser, og at det havde været både meget lærerigt og meningsfyldt at arbejde for en unik og praksisnær kunde som Medicinsk Museion.
Kort titelMedicinsk Museion
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato04/02/1909/03/19

Samarbejdspartnere

  • Medicinsk Museion (Projektpartner)
  • Ane Signe Green (Projektpartner)
  • Marcus Fuchs (Projektpartner)
  • Copenhagen Business School (Projektpartner)
  • Sara Galbiati, Fotograf (Projektpartner)
  • Bente Vinge Pedersen, Museion (Projektpartner) (leder)

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • branding
  • konceptudvikling
  • Visuel identitet
  • målgruppeanalyse
  • research
  • praksisnærhed
  • transfer
  • gruppearbejde
  • dynamisk identitet
  • SoMe
  • kundemøde

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.