Byggeriets experimentarium

Projektdetaljer

Beskrivelse

Et eksperimentarium er en container for eksperimenter(sociale, pædagogiske, tekniske, fysiske etc.), hvor en gruppe mennesker – i en proces og i et afgrænset beskyttet ”rum” – supporterer forskning, innovation og læring på systematisk vis. Det kan også beskrives som et laboratorie, et fysisk eller virtuelt sted, hvor der eksperimenteres med udvikling, afprøvning, test og implementering af koncepter, produkter, modeller (forretningsmodeller), prototyper etc. Der arbejdes internationalt med lignende initiativer: One takes a large societal problem (such as the ageing society), reaches out to collaborate with the affected end-users (ie. Elderly people, caretakers), and does so in an experimental learning space outside of the dominant failing system. One co-creates prototypes with the end-users and other stakeholders in the system (i.e. service providers, policy makers) by the means of design- and systems thinking and tries out several prototypes in their relevant context (ie. in an elderly home.) This process should create the perfect blend to create new solutions, which can be scaled to change systems, in the hope to eliminate the original problem (Marlieke Kieboom: Lab matters: Challenging the practice of social innovation laboratories, Amsterdam 2014).

Experimentarier har ofte haft karakter af fysiske forsknings- og innovationslaboratorier indenfor sundheds- og naturvidenskaben, hvor opstillede hypoteser bliver afprøvet og testet i afskærmede laboratorier i forhold til klassiske forskningsmæssige begreber som reliabilitet/validitet;men i de senere år har experimentarietænkningen udviklet sig i to retninger: Dels fra den fysiske facilitet ind i et virtuelt rum og dels fra de naturvidenskabelige testlaboratorier til experimentarier der skabes i konkrete sociale rum blandt slutbrugere/kunder/borgere (interessenter), hvor der fokuseres på udvikling af løsninger på uddannelsesmæssige, sociale og sundhedsmæssige udfordringer.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato03/08/15 → …