Projektdetaljer
Beskrivelse
Ved Sygeplejerskeuddannelsen i Region Syddanmark blev pilotprojektet CaseConnexion igangsat i april 2009. Det er både internt og eksternt finansieret. Den eksterne finansiering er midler fra Tips og Lotto-puljen ved Undervisningsministeriet.
Pilotprojektet omhandler opbygning og udvikling af et virtuelt læringsmiljø for sygeplejestuderende og foregår i den online virtuelle verden, Second Life. Her kan man som sygeplejestuderende træde ind i et virkelighedstro virtuelt sengeafsnit med en virtuel alter-ego som person, hvorefter man med udgangspunkt i problembaseret læring kan arbejde med cases og øve sig i tilknytning til forskellige simulationer.
Det virtuelle læringsmiljø blev afprøvet i en undervisningskontekst ved Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg, Esbjerg, Odense og Svendborg i november/december 2009.
Pilotprojektet er blevet evalueret i januar/februar 2010 og hermed foreligger den afsluttede rapport, hvor pilotprojektets arbejde og resultater ses i relation til de enkelte mål. Der redegøres for designprincipperne for de interaktive objekter og med udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse blandt de studerende og undervisere, som har afprøvet det virtuelle læringsmiljø på de respektive uddannelser, evalueres målene. Hovedteserne opsummeres, og der gives anbefalinger til videreudvikling.
Pilotprojektet omhandler opbygning og udvikling af et virtuelt læringsmiljø for sygeplejestuderende og foregår i den online virtuelle verden, Second Life. Her kan man som sygeplejestuderende træde ind i et virkelighedstro virtuelt sengeafsnit med en virtuel alter-ego som person, hvorefter man med udgangspunkt i problembaseret læring kan arbejde med cases og øve sig i tilknytning til forskellige simulationer.
Det virtuelle læringsmiljø blev afprøvet i en undervisningskontekst ved Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg, Esbjerg, Odense og Svendborg i november/december 2009.
Pilotprojektet er blevet evalueret i januar/februar 2010 og hermed foreligger den afsluttede rapport, hvor pilotprojektets arbejde og resultater ses i relation til de enkelte mål. Der redegøres for designprincipperne for de interaktive objekter og med udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse blandt de studerende og undervisere, som har afprøvet det virtuelle læringsmiljø på de respektive uddannelser, evalueres målene. Hovedteserne opsummeres, og der gives anbefalinger til videreudvikling.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/04/09 → … |
Links | http://www.ucl.dk/content/dk/udvikling_viden/publikationer/rapporter/caseconnexion http://www.ucl.dk/content/dk/udvikling_viden/professionskompetence/professionsdidaktik/caseconnexion http://slurl.com/secondlife/CaseConnexion/52/154/24 |