Projektdetaljer
Beskrivelse
I projektet deltager 9 lande – Danmark, Spanien, Polen, Rumænien, Lithauen, Ungarn, Tyrkiet, Grækenland og Italien. De første fire lande er henholdsvis videns- og kvalitetspartnere, mens de sidste fem lande er praksispartnere og dermed dem der har børn der deltager i projektet.
Formålet med projektet er at udvikle didaktiske tiltag til at forebygge forskellige typer af radikalisering blandt børn og unge i skolen. Dette arbejde gøres ved at engagere 25 børn fra 5 forskellige lande. da der i projektet arbejdes ud fra et børneperspektiv hvor børn og unge betragtes som dem der bedst kan give os et indblik i hvorfor nogen børn og unge finder det betydningsfuldt at engagere sig i radikalisering og hvilke tiltag vi bør gøre for at forebygge det.
Fra forskning ved vi at radikalisering er tæt knyttet til identitet og til hvordan børn og unge tænker om sig selv og hinanden samt hvordan børn og unge oplever sig som henholdsvist inkluderet og/eller ekskluderet i/fra forskellige sammenhænge af andre børn og unge – herunder i særlig grad skolesammenhænge.
Hovedelementet i projektet bliver en hjemmeside hvor der bliver adgang til projektets produkter herunder eksempelvis de didaktiske tiltag som børnene med hjælp fra projektets andre partnere udvikler undervejs i forløbet. Materialet bliver således tilgængeligt for alle interesserede parter ved udgangen af 2018.
Formålet med projektet er at udvikle didaktiske tiltag til at forebygge forskellige typer af radikalisering blandt børn og unge i skolen. Dette arbejde gøres ved at engagere 25 børn fra 5 forskellige lande. da der i projektet arbejdes ud fra et børneperspektiv hvor børn og unge betragtes som dem der bedst kan give os et indblik i hvorfor nogen børn og unge finder det betydningsfuldt at engagere sig i radikalisering og hvilke tiltag vi bør gøre for at forebygge det.
Fra forskning ved vi at radikalisering er tæt knyttet til identitet og til hvordan børn og unge tænker om sig selv og hinanden samt hvordan børn og unge oplever sig som henholdsvist inkluderet og/eller ekskluderet i/fra forskellige sammenhænge af andre børn og unge – herunder i særlig grad skolesammenhænge.
Hovedelementet i projektet bliver en hjemmeside hvor der bliver adgang til projektets produkter herunder eksempelvis de didaktiske tiltag som børnene med hjælp fra projektets andre partnere udvikler undervejs i forløbet. Materialet bliver således tilgængeligt for alle interesserede parter ved udgangen af 2018.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/16 → 01/09/18 |