Dansk som andetsprog mellem fag, (u)lighed og demokrati

Projektdetaljer

Beskrivelse

Ph.d.-projekt finansieret af Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning

Dansk som andetsprog (DSA) kommer tilbage som undervisningsfag på læreruddannelsen, men hvad er det for et skolefag, de lærerstuderende vil møde i praksis? Mhp. at forskningskvalificere DSA-fagets praksis vil jeg i projektet karakterisere faget gennem et normkritisk og postmigrantisk perspektiv og undersøge hvilke (u)muligheder, faget giver for at indfri det demokratiske løfte om større lighed for flersprogede elever. Via etnografisk feltarbejde undersøges fagets hvad, hvordan og hvorfor.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato31/12/2330/12/26

Samarbejdspartnere

  • Syddansk Universitet
  • VIA University College (leder)
  • Sprogdidaktisk Fokus på Center for Grundskoleforskning Syddansk Universitet

Emneord

  • dansk som andetsprog
  • normkritisk pædagogik
  • postmigration
  • demokrati
  • fagdidaktik
  • etnografi