Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Tiltaget involverer naturfagslærere og ledelse fra 4 gymnasier. Fra hvert gymnasium deltager naturfagslærere i en/flere projektgrupper, hvor de arbejder med lokale projekter inden for overskriften "mere motiverende undervisning i naturfag". Projektgrupper arbejder efter en bestemt evidensbaseret struktur, The Inquiry Circle, som bygger på empiriindsamling i egen undervisning. Alle grupper mødes ifm en række fælles workshops, hvor de får inputs/medspil . Samtidig bringes både indhold og arbejdsmåden Inquiry Circle bringes ind i faggruppen, som afsæt for drøftelse af udviklingsbehov og muligheder ift Professionelle LæringsFællesskaber (PLC). Udviklingsforløbet for ledelsen starter parallelt hermed, med fokus på undervisningsobservation og udviklingsorienteret feedback. Senere integreres imidlertid også deres udviklingsforløb med lærernes, idet de i empiribaseret dialog med den enkelte faggruppe skal identificere udviklingsbehov og lægge til rette for udviklingen henimod faggruppen som PLC. Alle møderne mellem de forskellige aktør-niveauer er faciliteret af ekstern konsulent (konkret: LABK).
Forskningsmæssigt er der tale om et Design Based Research (DBR) setup. Tanken er, at empiri/erfaringer fra første gennemløb 2016-17 i Jylland skal bruges som afsæt for et optimeret DASG SUN2-forløb i CPH i 2017-18. Forskningen vil især fokusere på, hvad der skal til for at skabe professionel udviklingskapacitet i faggrupper og sammenhængende, bæredygtige strukturer omkring professionel udvikling på den enkelte skole. Forskningen varetages af LABK (participant researcher) og forskere fra Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.
DASG SUN2 tager udgangspunkt i naturfagene - men perspektivet er, at den teoretiske model og udviklingsforløbene med samme ret vil kunne bruges i andre fag.
Forskningsmæssigt er der tale om et Design Based Research (DBR) setup. Tanken er, at empiri/erfaringer fra første gennemløb 2016-17 i Jylland skal bruges som afsæt for et optimeret DASG SUN2-forløb i CPH i 2017-18. Forskningen vil især fokusere på, hvad der skal til for at skabe professionel udviklingskapacitet i faggrupper og sammenhængende, bæredygtige strukturer omkring professionel udvikling på den enkelte skole. Forskningen varetages af LABK (participant researcher) og forskere fra Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.
DASG SUN2 tager udgangspunkt i naturfagene - men perspektivet er, at den teoretiske model og udviklingsforløbene med samme ret vil kunne bruges i andre fag.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/16 → 31/07/18 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Danske Sciencegymnasier (DASG) (Projektpartner)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
DASG SUN - skolebaseret udvikling af det undersøgende arbejde i naturfagsundervisningen
Krogh, L. B. (Projektdeltager)
01/09/14 → 30/05/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation