Data om Dig og De Andre - I next generation lab kan du være med til at skabe det gode liv

Projektdetaljer

Beskrivelse

3 årigt forskning og forskningsformidlingsprojekt, støttet af Novo Nordisk Fonden (5.214.275 DKK) i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed, Center for Animation, Visualisering og Digitale Fortællinger (500.000 DKK) mfl.

Den teknologiske udvikling påvirker i stigende grad vores liv. Inden for sundhedsområdet er der store forventninger til, at Big data og kunstig intelligens kan revolutionere forebyggelse og behandling.
Udviklingen har været drevet af et kommercielt fokus, og debatten om sundhedsdata i Danmark fremstår ofte polariseret og er præget af følelser og fake news.
De unge er ’lead users’ inden for teknologi og kan også blive det inden for udvikling af fremtidens sundhedsløsninger. Mange unge viser samtidigt tegn på sårbarhed i form af mentale sundhedsproblemer. Vores hypotese er, at nytænkende formater for naturvidenskabelig dannelse - i øjenhøjde med de unge - kan blive værdiskabende for de unge og samtidigt kan bidrage med nye modeller for interaktion mellem forskning og omverdenen. I dette projekt vil vi i samarbejde med de unge fremme deres naturvidenskabelig dannelse med
udgangspunkt i deres sundhed og teknologibrug og stimulere kritisk refleksion og navigation i deres liv.

Hovedleverancer:
-Interaktive kommunikationsprodukter i samarbejde med de unge
Vi vil kombinere viden om sundhed og teknologi gennem følgende interaktive
kommunikationsformater:
-Animationsfilm, der gennem visuel historiefortælling vil sætte fokus på de unges udfordringer
og formidle potentialer og problemstillinger om emnet.
-Podcast-serie, der gennem diskussion og personlige fortællinger behandler emnet nuanceret og dybdegående.
-Interaktivt dilemmaspil hvor de unge aktivt skal engagere sig og tage stilling til
sundhedsudfordringer og dilemmaer
-Udstilling på Steno Museet hvor vi udvikler og afprøver en oplevelsesorienteret
formidlingsform og forankrer de andre produkter.
-Ny viden om forskningskommunikation (forskning i forskningskommunikation)

Vi vil analysere og dokumentere erfaringerne fra projektet og afdække, hvordan samskabelse, dialog og tværmediel formidling kan nytænke forskningskommunikation og fremme engagement, kritisk refleksion og dialog om sundhed og brugen af teknologi hos unge.

I dette projekt vil vi stimulere kritisk og aktiv refleksion og fremme naturvidenskabelig dannelse gennem nytænkende kommunikation med unge om deres sundhed og teknologiske sundhedsløsninger. I samarbejde med de unge vil vi udvikle en række interaktive digitale og fysiske formidlingsformer, der på tværs af flere medier kan understøtte dialog og kritisk refleksion hos unge om sundhed og det gode liv.

Projektets delmål er:
1. I samarbejde med unge at udvikle en række interaktive kommunikationsprodukter, der kombinerer visuelle, auditive, interaktive, journalistiske og oplevelsesorienterede formater i vidensformidling.
2. At afprøve og undersøge, hvordan samskabelse, dialog og tværmediel formidling kan nytænke forskningskommunikation og fremme engagement, kritisk refleksion og dialog om sundhed og brugen af teknologi og data hos unge.
3. At dokumentere, dele og forankre erfaringer fra projektet.
Projektet understøtter i høj grad Novo Nordisk Fondens opslag ”nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi”, da vi i projektet:
-vil udvikle en række kommunikationsplatforme i samarbejde med de unge og derigennem nytænke naturvidenskabelig forskningskommunikation. Vi forventer at bidrage med ny viden om muligheder og udfordringer inden for tværmediel forskningsformidling, dialog og samskabelse med unge, der bryder med det traditionelle formidlingsparadigme, hvor aktive forskere kommunikerer envejs til en passiv omverden.
-har tematisk fokus på sundhed og teknologi og vil skabe opmærksomhed, kritisk refleksion og dialog om samfundsrelevante problemstillinger i forhold til unges mentale sundhed og teknologiens påvirkning på vores liv og sundhed.
-vil fremme faktabaseret og kontekstuel debat om sundhedsdata, der pt. fremstår polariseret i medierne og er præget af følelser, meninger og fake news.

The Animation Workshop indgår i

Arbejdspakke 2: Udvikling og design
På baggrund af koncepterne i arbejdspakke 1 igangsættes udviklingsarbejdet i arbejdspakke 2. Der vil være fokus på at udvikle nedenstående interaktive kommunikationsformater, som har til formål at eksperimentere med at kombinere naturvidenskabelig viden om sundhed med teknologiske
dialogformer og brugerfeedback. Det er centralt, at de unge indgår i arbejdet med at designe, afprøve og give feedback på kommunikations-produkterne, så indhold og form bliver værdiskabende i forhold til de udfordringer, de unge selv oplever i deres liv. Det er hensigten, at de unge også selv skal eksperimentere med egne produktioner, og deraf forventer vi en række spin-off produktioner.

Arbejdspakke 2 bidrager dermed til opfyldelse af delmål 1 og følgende hovedaktiviteter indgår:

2.1. Animationsfilm
Vi udvikler animationsfilm, der gennem visuel historiefortælling vil sætte fokus på de unges udfordringer og formidle centrale potentialer og problemstillinger i forbindelse med sundhedsteknologi og data. Filmene laves i 2D og vil have en varighed på ca. 1 minut, og derfor være let at dele og vise.

2.2. Podcasts
Vi producerer en række podcasts, der sætter fokus på sundhedsdata ud fra en konstruktiv videnskabsjournalistisk tilgang. Gennem diskussion og personlige fortællinger behandler vi emnet nuanceret og dybdegående. Formatet er oplagt, da mange unge hører podcast.

2.3. Interaktivt dilemma-spil
Vi udvikler et interaktivt dilemmaspil, hvor de unge aktivt skal engagere sig og tage stilling til relevante sundhedsudfordringer og dilemmaer i forhold til deling af egne data. Vi tager udgangspunkt i formatet ’Dilemma Jam’, som består af 10 x 2 hel dages Game Jam og workshops, hvor de unge skal udvikle spil for hinanden. De unge engageres som skabere og medproducenter hvilket højner deres indlæring, udbytte, opmærksomhed, kritiske reflektionsevne samt fordybelse. Samtidigt vil vi samarbejde med Skill Lab-projektet, der et
citizen science forskningsspil, der gennem en række specialudviklede mini-spil giver både brugeren og forskningsteamet ved ScienceAtHome-centret på Aarhus Universitet et detaljeret indblik i spillerens kognitive egenskaber såsom korttidshukommelse, rumlig forståelse og risikovillighed. Vi vil samarbejde om at udvikle forløb til at lade de unge deltage i dataopsamlingen og få indsigt i, hvordan deres adfærd bygges ind i kognitive modeller både i Skill Lab og f.eks. Facebook Likes. Dette kan med fordel integreres i Dilemma Spillet, så data
fra dette kan samkøres med data fra Skill Lab.

Lægmandssprog

3 årigt forskningsprojekt om unge og sundhedsdata. The Animation Workshop bidrager med forskningskommunikation og formidling i form af animationsfilm og gamejams.

Nøgleresultater

2020: Netværk, design og konceptudvikling
2021: Animationsfilm
GameJams og workshops
2022: Forskningsresultater om effekten af animation som forskningskommunikation
Kort titelSoWE
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2031/12/22

Samarbejdspartnere

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • explorative research
  • film production
  • game jam
  • graphical storytelling
  • workshop
  • research

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.