Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet er en selvstændig fortsættelse af et flerårigt samarbejde med Daginstitutionen Mejsen i Århus omkring børn og pædagogers fælles leg med digitale medier. Igennem en række pædagogiske forløb i perioden 2006-2009 har pædagog Henning Hansen med Klaus Thestrup som sparringspartner udviklet en række medielege med dramafortællinger, kameraer, billeder og bærbare computere.
I 2011 inddrages de digitale mediers muligheder for at gøre børn og pædagoger til medproducenter og kommunikere regionalt, nationalt og globalt. Internettets muligheder skal inddrages i de eksisterende erfaringer med at skabe et kredsløb mellem lege, materialer og forskellige medier I daginstitutionen som sted og mødeplads mellem børn og pædagoger.
Projektet har 3 formål: For det første at støtte børns legekultur I en pædagogisk kontekst. For det andet at støtte den aktuelle børnegruppes mulighed for sammen med pædagogerne at være og blive aktive samfundsborgere i et globaliseret medie- og vidensamfund. Og endelig for det tredje at give eksempler på hvordan pædagoger og børn i daginstitutionsområdet kan bruge digitale medier som en væsentlig og selvfølgelig del af den pædagogiske praksis.
Medielege med medieteknologier og mediefortællinger har stået i centrum for de praktiske forløb i Mejsen og vil fortsat gøre det i det nye projekt. Fokus er nu at føre medielegene ud på nettet og bruge dem som leg og kommunikation med andre børn.
I 2011 inddrages de digitale mediers muligheder for at gøre børn og pædagoger til medproducenter og kommunikere regionalt, nationalt og globalt. Internettets muligheder skal inddrages i de eksisterende erfaringer med at skabe et kredsløb mellem lege, materialer og forskellige medier I daginstitutionen som sted og mødeplads mellem børn og pædagoger.
Projektet har 3 formål: For det første at støtte børns legekultur I en pædagogisk kontekst. For det andet at støtte den aktuelle børnegruppes mulighed for sammen med pædagogerne at være og blive aktive samfundsborgere i et globaliseret medie- og vidensamfund. Og endelig for det tredje at give eksempler på hvordan pædagoger og børn i daginstitutionsområdet kan bruge digitale medier som en væsentlig og selvfølgelig del af den pædagogiske praksis.
Medielege med medieteknologier og mediefortællinger har stået i centrum for de praktiske forløb i Mejsen og vil fortsat gøre det i det nye projekt. Fokus er nu at føre medielegene ud på nettet og bruge dem som leg og kommunikation med andre børn.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/11/10 → 31/12/11 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- Daginstitutionen Mejsen (Projektpartner)
Emneord
- børnehaver
- medieleg
- digitale medier
- lege
- fortællinger
- den deltagende pædagog
- det åbne laboratorium
- de samtidige processer
- medborgere
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.