Debatcaféer for unge i Vejle Kommune

  • Peters, Rikke (Projektleder)
  • Scherrebeck-Jørgensen, Emil (Projektdeltager)
  • Funder, Heidi (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet er at udvikle et koncept om debatcafeer for unge i kommunen ud fra et dannelsesperspektiv, hvor det fysiske møde og det at kunne debattere og omgås andre på en lyttende og empatisk måde er i centrum. Forskningen viser, at færre og færre unge blander sig i debatter på de sociale medier, blandt andet fordi de er trætte af den hårde tone, men mange savner dialogen og fora, hvor den kan udfolde sig. Ideen er at udvikle et format, hvor unge i diskussion af aktuelle emner ’battler’ om at vinde med det bedste argument, men stadig inden for rammerne af demokratisk dialog. Det handler om at kunne debattere med omtanke og at kunne forholde sig til modtagerens synspunkt. Der hentes inspiration fra diverse faciliteringsredskaber, fx erfaringer fra Politikens kritikerskole, DUF på Folkemødet, Grundtvigs Forums debatværktøjskasse, Fremtidsfabriks værktøjer samt evt. ideer fra spoken word-traditionen, den sokratiske model og andre.

Nøgleresultater

I første omgang køres et lokalt pilotforløb ultimo 2019/forår 2020 i samarbejde med Rosborg og Rødkilde, og evt. i samarbejde med Foreningen af Lærere i Samfundsfag, som vil være med til at udvikle og teste forskellige debatformer i flere klasser. Der arbejdes i første omgang med koblingen imellem historiefaglighed og samfundsfaglighed, men der kan være potentialer ved at have idéhistorie og argumentationsteori inde over, hvis der på sigt etableres et samarbejde med AU. Der afholdes et større projektmøde i november, hvor pilotforløbene i klasserne planlægges.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/1931/12/20

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • debat
  • argumentationsteknik
  • dannelse
  • demokratisk dialog