Projektdetaljer
Beskrivelse
DDOGs hovedmål er at øge relevansen og forbedre kvaliteten af erhvervsuddannelser i Femern Bæltregionen ved at integrere digitalisering og kompetencer i forhold til cirkulær økonomi. Projektet vil udvikle elevernes kompetencer og tilbyde virksomheder adgang til kvalificeret arbejdskraft med relevante kompetencer. Eleverne vil deltage i tværnationale udvekslinger og digitale undervisningsforløb, hvor de
opnår viden om cirkulær økonomi og digitalisering, samt opbygger et stærkere tilhørsforhold til nabolandet, sproglige færdigheder og erhvervskulturel forståelse.
Projektet omfatter flere uddannelsesinstitutioner og -partnere og vil involvere cirka 42 undervisere og 460 elever/lærlinge fra forskellige fagområder.
opnår viden om cirkulær økonomi og digitalisering, samt opbygger et stærkere tilhørsforhold til nabolandet, sproglige færdigheder og erhvervskulturel forståelse.
Projektet omfatter flere uddannelsesinstitutioner og -partnere og vil involvere cirka 42 undervisere og 460 elever/lærlinge fra forskellige fagområder.
Nøgleresultater
DDOGs overordnede mål er at øge relevansen og forbedre kvaliteten af erhvervsrettede uddannelser i Femern Bælt regionen igennem grænseoverskridende samarbejder, hvor underviser- og elevsamarbejde
konstituerer strukturen i nye grænseoverskridende forløb om den cirkulære økonomi.
Målet er, at eleverne tilegner sig kompetencer i cirkulær økonomi, digital omstilling og erhvervsfaglig kulturforståelse, der gør, at de kan bidrage i virksomheder, der arbejder i den cirkulære økonomi – også når det sker på tværs af grænsen. Her indgår også hhv. praksisrettet tysk og dansk.
Målet er videre, at de deltagende undervisere styrker deres kompetencer i digital didaktik. Udviklingen af forløbene kræver, at underviserne på erhvervsrettede uddannelser samarbejder over grænsen om at udvikle
innovative undervisningsforløb. Her vil digital læring spille en afgørende rolle, hvorfor underviserne får behov for at styrke deres digitale didaktiske kompetencer.
Endelig er målet, at der etableres adgang til relevante ressourcer for underviserne på området. Det sker gennem etableringen af en annoteret database med relevante læremidler.
konstituerer strukturen i nye grænseoverskridende forløb om den cirkulære økonomi.
Målet er, at eleverne tilegner sig kompetencer i cirkulær økonomi, digital omstilling og erhvervsfaglig kulturforståelse, der gør, at de kan bidrage i virksomheder, der arbejder i den cirkulære økonomi – også når det sker på tværs af grænsen. Her indgår også hhv. praksisrettet tysk og dansk.
Målet er videre, at de deltagende undervisere styrker deres kompetencer i digital didaktik. Udviklingen af forløbene kræver, at underviserne på erhvervsrettede uddannelser samarbejder over grænsen om at udvikle
innovative undervisningsforløb. Her vil digital læring spille en afgørende rolle, hvorfor underviserne får behov for at styrke deres digitale didaktiske kompetencer.
Endelig er målet, at der etableres adgang til relevante ressourcer for underviserne på området. Det sker gennem etableringen af en annoteret database med relevante læremidler.
Kort titel | DDOG |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/04/25 → 31/03/28 |
Links | https://www.interreg-de-dk.eu/fileadmin/user_upload/Pressebereich/Nyt_dansk-tysk_samarbejde_styrker_erhvervsuddannelser_i_Femern_Baelt-regionen.pdf |
Samarbejdspartnere
- VUC Storstrøm (Projektpartner)
- Zealand Sjællands Erhvervsakademi, (Projektpartner)
- Hanse-Schule für Wirtschaft und Verwaltung (Projektpartner)
- Berufliche Schule des Kreises Ostholstein in Oldenburg (Projektpartner)
- CELF Nykøbing Falster (Medansøger) (leder)
- Køge Handelsskole (Projektpartner)
- Hanse-Schule für Wirtschaft und Verwaltung, (Projektpartner)