Den Nordiske Animationskonkurrence for skoler

  • Nielsen, Ditte Lundsgaard (Projektleder)
  • Bæk, Flemming (Projektleder)
  • Pedersen, Hanne (Projektdeltager)
  • Lagoni, Christian (Projektleder)
  • Blomqvist, Bent (Projektdeltager)
  • Vad, Anne (Projektdeltager)
  • Ahlmark, Thomas (Projektdeltager)
  • Bilgin, Hatun (Projektdeltager)
  • Christensen, Thomas (Projektdeltager)
  • Nørby, Nana (Projektdeltager)
  • Homann, Charlotte (Projektdeltager)
  • Fosgaard, Morten (Projektdeltager)
  • Diederichs, Ida (Projektdeltager)
  • Hedman, Stephanie (Projektdeltager)
  • Eriksson, Caroline (Projektdeltager)
  • Knutsson, Maria (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Den nordiske Animations konkurrence for skoler i samarbejde med Forening Norden inviterer hvert år skoleklasser fra 3.-7.klassetrin til at deltage i filmkonkurrencen. Gennem animationsfilm skabt af børn i de Nordiske lande, ønsker ANIMOK og Forening Norden at styrke vores nordiske fællesskab gennem kultur og sprog. Vores fælles historie og kultur skal sættes i spil gennem filmproduktioner, og vi håber dermed at vi kan være med til at give de nordiske skolebørn en stemme og en kanal, hvorigennem de kan udtrykke sig kreativt og multimodalt.

Lægmandssprog

Den nordiske Animations konkurrence for skoler i samarbejde med Forening Norden inviterer hvert år skoleklasser fra 3.-7.klassetrin til at deltage i filmkonkurrencen. Gennem animationsfilm skabt af børn i de Nordiske lande, ønsker ANIMOK og Forening Norden at styrke vores nordiske fællesskab gennem kultur og sprog. Vores fælles historie og kultur skal sættes i spil gennem filmproduktioner, og vi håber dermed at vi kan være med til at give de nordiske skolebørn en stemme og en kanal, hvorigennem de kan udtrykke sig kreativt og multimodalt.

Konkurrencen er bygget op om et bestemt emne og dertil undervisningsmateriale, der bliver skabt i samarbejde mellem Forening Norden og ANIMOK.
Konkurrencen starter med et intro-møde for de deltagende lærere og pædagoger, hvorefter klasserne producere deres film. I den periode kan de få hjælp fra ANIMOK med tekniske spørgsmål hvad angår animationsdelen. Ugen op til prisshowet afleverer klasser deres film til ANIMOK, og en film professionel jury og klasserne skal nu se alle filmene igennem og give dem point i bestemte kategorier. Til det online prisshow løftes sløret for vinderne i de forskellige kategorier.
De kan finde i kategorierne: Bedste lyd, animation, design og fortælling.

Nøgleresultater

Der var deltagelse fra Danmark, Åland og Grønland.
10 klasser
ca 166 børn

Vinderne:
Vinderne blev:

LYD
Filmen ”uden titel” fra Vestskolen i Odder, Danmark
Filmen er lavet af Louie, Emil, Kristian og Karl
Jeres begrundelser:
Lyden gav mening til filmen og passede rigtig godt til animationen. Der var stemningssættende musik.
Der var en perfekt timing mellem lyd og figurernes bevægelser.
Der var brug af både foley-lyde (blæst, Lego-klodser osv.) og baggrundsmusik. Oplæseren havde et humoristisk toneleje samt dialekt, der gjorde det ekstra sjovt.

DESIGN
Filmen ”Liv og død I Grønland”
Filmen er lavet af elever fra Friskolen Viborg i Danmark
Jeres begrundelse:
Rigtig flot design af figurerne, fine billeder med mange gode detaljer, alt sammen filmgreb, der gør at filmen føles meget levende

ANIMATION
Filmen ”2 venner på eventyr”
Filmen er lavet af elever fra Strandäs skola på Åland
Jeres begrundelse:
Filmen kører meget smooth. Tempoet er fint - dog lidt for hurtigt enkelte steder.
Gode klip mellem total- og nærbilleder
Der er masser af gode effekter f.eks. lip-sync, fuglene, der er lavet i flere eksemplarer for at vise den flyver, faldet fra skibet, bølgernes bevægelser og i svømmehallen.

FORTÆLLING
Filmen ”Resan til Åland”
Filmen er lavet af elever fra Rangsby skola i Saltvik, Åland.
Jeres begrundelse:
Gode rim, som også er sjove, og det er fortalt på en flot og fangende måde.
Man kan tydeligt mærke at I har noget på hjerte med digtet.


Vinderne af filmprofessionelle jurys Special Mention pris:

LYD:
Grænseløst Håb af Nymarkskolen
En meget stemningsfuld historie, hvor musikken underbygger filmens digt rigtig godt. Lyden og stemmer står klart igennem, så det er tydeligt at forstå.

ANIMATION:
Rejsen til Nordplaneten af Muldbjerg Undervisningssted
I filmen er der brugt meget simpel animation, og derfor har man kunne fortælle rigtig meget ved få simple greb. Animationen er dermed med til at understøtte fortællingen rigtig godt.

DESIGN:
Årstider af Ravnshøj skole
Meget flot, enkelt og stilfuldt design.
Kreativt fundet på. Designet passer godt til filmens stemning og fortælling.
Et lille plus, god ide med årstiderne, da det er noget, som er særligt for Norden. At vi har tydeligt 4 årstider, hvor de i andre lande måske kun er 2 årstider. Så en fin nordisk fortælling

FORTÆLLING:
Rejsen til Åland af Rangsby skola
Digtet er et smukt, en autentisk historie fortalt humoristisk og kærligt.
Og set i et samfundsmæssigt perspektiv er der en større fortælling i digtet, som har vigtig relevans i dag.
Kort titelNordisk animationskonkurrence
AkronymNAK
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato02/10/2329/03/24

Samarbejdspartnere

  • Foreningen Norden (leder)

Emneord

  • Børn og unge
  • animation education
  • Animation i skolen
  • film literacy
  • animation
  • filmpædagogik