Projektdetaljer
Beskrivelse
Udviklingsprojektet skabes i et samarbejde mellem miljøorganisationen Plastic Change og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor studerende fra uddannelserne Fotografisk Kommunikation og Interaktivt Design inddrages aktivt i udviklingsprocessen.
Målet med projektet er at omsætte iagttagelse og research til viden, og på baggrund af viden at eksperimentere, idéudvikle og eksekvere en original løsning.
Som metode for projektet er valgt designaktivisme. Designaktivisme er mere aktuelt end nogensinde. Vores samfund og miljø er udfordret på mange fronter; klimaforandringer, forurening, overforbrug, dræning af jordens ressourcer,
livstilssygdomme, fattigdom, sult, krig og flygtningestrømme. Vores udfordringer er både lokale og globale.
Design aktivisme og Social Design (også kaldet Social Impact Design, Social innovation Design, Social Intervention) er et stærkt voksende felt inden for design og visuel kommunikation i ind-og udland. I dag handler flere og flere designkonferencer om, hvordan vi som designere kan være med til at løse aktuelle samfundsrelevante
problemstillinger, og designerne viser fornyet samfundsengagement og går til opgaverne med stor kreativitet og højt ambitionsniveau.
Designaktivisme er kendetegnet ved at skabe lokale forandringer og opfordre til ændret adfærd ved hjælp af positive sociale budskaber – her og nu. Hvorimod Social Design er mere langsigtet og komplekst, og ofte implicerer kommuner, større organisationer,virksomheder og politisk indsats mv.
De studerende fik gennem forelæsninger indsigt i begrebet designaktivisme, og i den mulighed ikke kun at føde ind i en kommerciel kontekst efter endt uddannelse, samt en forståelse for hvilket stærkt værktøj de besidder, som visuelle kommunikatører til at give inspiration til adfærdsændringer og i bedste fald skabe forandringer i det samfund, vi lever i.
De færdige produkter i form af 15 små film, blev derefter lagt op på Plastic Change's Facebook profil en ad gangen over en længere periode. Denne profilering og anerkendelse af de studerendes arbejder samt den umiddelbare gode respons fra de mange facebookbrugerne, som like'ede filmene, gjorde indtryk på de studerende. I efterfølgende evalueringer blev det fremhævet, at det var et meget meningsfuldt projekt – både lærerigt og motiverende at arbejde for en organisation som Plastic Change. En øjenåbner, der har styrket deres bevidsthed som visuelle kommunikatører.
I betragtning af at det var en førsteårsopgave, som de studerende havde fire dage til at løse, og underviserne samme tid til at forberede, foruden et enkelt skypemøde med kunden og en del mailudveksling, må projektet betragtes som overordentligt vellykket.
Målet med projektet er at omsætte iagttagelse og research til viden, og på baggrund af viden at eksperimentere, idéudvikle og eksekvere en original løsning.
Som metode for projektet er valgt designaktivisme. Designaktivisme er mere aktuelt end nogensinde. Vores samfund og miljø er udfordret på mange fronter; klimaforandringer, forurening, overforbrug, dræning af jordens ressourcer,
livstilssygdomme, fattigdom, sult, krig og flygtningestrømme. Vores udfordringer er både lokale og globale.
Design aktivisme og Social Design (også kaldet Social Impact Design, Social innovation Design, Social Intervention) er et stærkt voksende felt inden for design og visuel kommunikation i ind-og udland. I dag handler flere og flere designkonferencer om, hvordan vi som designere kan være med til at løse aktuelle samfundsrelevante
problemstillinger, og designerne viser fornyet samfundsengagement og går til opgaverne med stor kreativitet og højt ambitionsniveau.
Designaktivisme er kendetegnet ved at skabe lokale forandringer og opfordre til ændret adfærd ved hjælp af positive sociale budskaber – her og nu. Hvorimod Social Design er mere langsigtet og komplekst, og ofte implicerer kommuner, større organisationer,virksomheder og politisk indsats mv.
De studerende fik gennem forelæsninger indsigt i begrebet designaktivisme, og i den mulighed ikke kun at føde ind i en kommerciel kontekst efter endt uddannelse, samt en forståelse for hvilket stærkt værktøj de besidder, som visuelle kommunikatører til at give inspiration til adfærdsændringer og i bedste fald skabe forandringer i det samfund, vi lever i.
De færdige produkter i form af 15 små film, blev derefter lagt op på Plastic Change's Facebook profil en ad gangen over en længere periode. Denne profilering og anerkendelse af de studerendes arbejder samt den umiddelbare gode respons fra de mange facebookbrugerne, som like'ede filmene, gjorde indtryk på de studerende. I efterfølgende evalueringer blev det fremhævet, at det var et meget meningsfuldt projekt – både lærerigt og motiverende at arbejde for en organisation som Plastic Change. En øjenåbner, der har styrket deres bevidsthed som visuelle kommunikatører.
I betragtning af at det var en førsteårsopgave, som de studerende havde fire dage til at løse, og underviserne samme tid til at forberede, foruden et enkelt skypemøde med kunden og en del mailudveksling, må projektet betragtes som overordentligt vellykket.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 03/01/17 → 28/02/17 |
Links | http://www.dmjx.dk/aktuelt/historier/designaktivisme-skal-aendre-pa-overforbrug-af-plastic |
Samarbejdspartnere
- Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (leder)
- Plastic Change (Projektpartner)
Emneord
- kommunikation
- kreativitet
- Design
- designaktivisme
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.