Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets formål er at klæde lærerne på til at kunne skabe sammenhængskraft mellem læringsteknologi, engineering, designprocesser, designtænkning og entreprenant hverdags undervisning i fag.
Dette projekt arbejder med en vekselvirkning mellem teori og praksisafprøvning, hvor deltagerne arbejder med STEAM, designprocesser, designtænkning, Fondens kompetenceområder og Problembaseret læring, som didaktisk tilgang og ind i fag.
Projektdeltagerne vil blive klædt på til at blive ressourcepersoner, der lokalt på skolerne kan understøtte og vejlede de andre lærere, for yderligere forankring og implementering.
Der vil endvidere blive arbejdet med didaktiske design med åbne sekvenser,konkrete prøvehandlinger, co-teaching, didaktisk samtale og udvikling af forløb i fællesskab.
CFU vil udover undervisning,også give løbende vejledning i forhold til at arbejde med I&E direkte i fagene.
Der afholdes 3 kurser fra efteråret 2021 til foråret 2022.
Kurserne rammesætter dels udvikling af stærke I&E kompetencer, indblik i og erfaring med designprocesser og designtænkning i fag:
Kurset er også en ramme om at sikre at deltagerne får tid til at udvikle forløb sammen, sparre med hinanden og får mulighed for at afprøve konkrete øvebaner, forløb etc efter eget valg, tilpasset lokal kontekst, og dels får de løbende vejledning.
1. Introduktion til designprocesser og designtænkning, her særligt fokus på konkrete skabeloner og tilgange - øvebaner. Kobling til den almindelige undervisning i fag og fokus på I&E kompetencerne. Halv dag - efteråret 2021.
2. Opsamling på mellemliggende opgave og fokus på udvikling af konkrete undervisningsforløb med fokus på designprocesser og designtænkning i åbne processer med fagligt indhold.
Stilladsering, differentiering og motivation. Halv dag - vinteren 2021
3. Opsamling på mellemliggende opgave og fokus på forankring og implementering, samt de erfaringer vi har gjort i processen. Hvordan omsættes disse til en praksis der kan give værdi for skolen? Halv dag - foråret 2021
Dette projekt arbejder med en vekselvirkning mellem teori og praksisafprøvning, hvor deltagerne arbejder med STEAM, designprocesser, designtænkning, Fondens kompetenceområder og Problembaseret læring, som didaktisk tilgang og ind i fag.
Projektdeltagerne vil blive klædt på til at blive ressourcepersoner, der lokalt på skolerne kan understøtte og vejlede de andre lærere, for yderligere forankring og implementering.
Der vil endvidere blive arbejdet med didaktiske design med åbne sekvenser,konkrete prøvehandlinger, co-teaching, didaktisk samtale og udvikling af forløb i fællesskab.
CFU vil udover undervisning,også give løbende vejledning i forhold til at arbejde med I&E direkte i fagene.
Der afholdes 3 kurser fra efteråret 2021 til foråret 2022.
Kurserne rammesætter dels udvikling af stærke I&E kompetencer, indblik i og erfaring med designprocesser og designtænkning i fag:
Kurset er også en ramme om at sikre at deltagerne får tid til at udvikle forløb sammen, sparre med hinanden og får mulighed for at afprøve konkrete øvebaner, forløb etc efter eget valg, tilpasset lokal kontekst, og dels får de løbende vejledning.
1. Introduktion til designprocesser og designtænkning, her særligt fokus på konkrete skabeloner og tilgange - øvebaner. Kobling til den almindelige undervisning i fag og fokus på I&E kompetencerne. Halv dag - efteråret 2021.
2. Opsamling på mellemliggende opgave og fokus på udvikling af konkrete undervisningsforløb med fokus på designprocesser og designtænkning i åbne processer med fagligt indhold.
Stilladsering, differentiering og motivation. Halv dag - vinteren 2021
3. Opsamling på mellemliggende opgave og fokus på forankring og implementering, samt de erfaringer vi har gjort i processen. Hvordan omsættes disse til en praksis der kan give værdi for skolen? Halv dag - foråret 2021
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/20 → 30/06/22 |
Samarbejdspartnere
- Fonden for Entreprenørskab (Projektpartner) (leder)
Emneord
- entreprenørskabsundervisning
- innovation
- Kreativitet