Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Det professionelle arbejde med børns sprog herunder deres skriftsprog starter i børnehaven og fortsætter i indskolingen. Flere undersøgelser peger imidlertid på, at vigtig viden om børns sprog ofte går tabt i barnets overgang mellem dagtilbud og børnehaveklasse/skole. I dette projekt sættes der fokus på pædagogers og børnehaveklasselederes samarbejde om børns sprog og på arbejdet med tidlig skriftsprog i børnehaven og børnehaveklassen. Projektet indledes af en kvantitativ afdækning (spørgeskema udsendt til samtlige børnehaver og børnehaveklasser i praktikkredsen for Pædagoguddannelsen i Holstebro), som efterfølges af en kvalitativ udforskning (observationer af tidlig skriftsprogarbejde i en børnehave). Studerende fra Pædagoguddannelsen i Holstebro deltager i projektet som led i deres udannelse. Projektet afsluttes med en Temadag for praksisfeltet omhandlende analyseresultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen samt ny viden om tidlig skriftsprog. Der vil desuden blive udviklet kursusmateriale vedr. tidlig skriftsprog.
| Status | Afsluttet |
|---|---|
| Effektiv start/slut dato | 01/08/10 → 31/12/11 |
| Links | http://www.viauc.dk/hoejskoler/psh/videncentre/sprog-laesning-og-laering/Documents/Publikationer/Samarbejde%20om%20børns%20sprog%20ved%20skolestart%20-%20Baggrundsartikel%20(2).pdf |
Emneord
- indskoling
- børnehaver
- børns sprog
- skriftsprogstilegnelse
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Skriftsprogstilegnelse i overgangen mellem 0. klasse og 1. klasse
Birkbak, P. (Projektdeltager)
01/08/10 → 31/12/11
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation