Projektdetaljer
Beskrivelse
I forbindelse med den ny pædagoguddannelses studieordningsudvikling er det fastlagt gennem studieordningens nationale del , at grundfaglighedens K2 prøve delvist skal udprøves gennem anvendelse af Multiple choise Questions (MCQ).
En prøveform der inkludere en MCQ er ny og ukendt i pædagoguddannelsen, men er valgt delvist prøvegrundlag, idet kompetencemålet i høj grad inviterer til udprøvning af vidensmål. Den nationale gruppe, der har udarbejdet grundlag for den samlede prøveordning i ny pædagoguddannelse, har anbefalet, at der igangsættes et udviklingsarbejde, der kan sikre kvaliteten af testen således, at der både er validitet i bredde og dybde. Validitet i dybden sikres gennem overvejelser over, hvordan spørgsmålene stilles og hvilke svarmuligheder, der gives.
VIA og UCN igangsætter et tværinstitutionelt udviklingsarbejde efteråret 2014.
Udviklingsarbejdet skal føre frem til følgende produkt:
• En konkret MCQ-test som delprøve 1 i grundfaglighedens K2 prøve
• At kunne gennemføre testen digitalt – for første gang februar 2015
• Afdækning af hvilke grundfaglighedens K2 videns- og færdighedsmål testen kan udprøves i denne delprøve
• Beskrivelse af de konkrete rammer for afholdelsen af prøven – økonomi og teknologi
• Afdækning af hvilke administrativ og it- supportmæssig behov, prøveformen medfører og som skal imødekommes
• 4 spørgsmålssæt til testen således der kan afholdes både en prøvetest og selve prøven. Spørgsmålssættene skal såvidt muligt afspejle den afholdte undervisning (?) og en vis dybde – herunder kan der anvende filmsekvenser, billeder m.m.
En prøveform der inkludere en MCQ er ny og ukendt i pædagoguddannelsen, men er valgt delvist prøvegrundlag, idet kompetencemålet i høj grad inviterer til udprøvning af vidensmål. Den nationale gruppe, der har udarbejdet grundlag for den samlede prøveordning i ny pædagoguddannelse, har anbefalet, at der igangsættes et udviklingsarbejde, der kan sikre kvaliteten af testen således, at der både er validitet i bredde og dybde. Validitet i dybden sikres gennem overvejelser over, hvordan spørgsmålene stilles og hvilke svarmuligheder, der gives.
VIA og UCN igangsætter et tværinstitutionelt udviklingsarbejde efteråret 2014.
Udviklingsarbejdet skal føre frem til følgende produkt:
• En konkret MCQ-test som delprøve 1 i grundfaglighedens K2 prøve
• At kunne gennemføre testen digitalt – for første gang februar 2015
• Afdækning af hvilke grundfaglighedens K2 videns- og færdighedsmål testen kan udprøves i denne delprøve
• Beskrivelse af de konkrete rammer for afholdelsen af prøven – økonomi og teknologi
• Afdækning af hvilke administrativ og it- supportmæssig behov, prøveformen medfører og som skal imødekommes
• 4 spørgsmålssæt til testen således der kan afholdes både en prøvetest og selve prøven. Spørgsmålssættene skal såvidt muligt afspejle den afholdte undervisning (?) og en vis dybde – herunder kan der anvende filmsekvenser, billeder m.m.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 06/10/14 → 30/03/15 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen UCN (leder)
- VIA University College (Projektpartner)
Emneord
- evaluering
- prøveformer