Projektdetaljer

Beskrivelse

Fremsøgning af både erfarings-, teori- og evidensbaseret viden, er et afgørende element i kvalitetssikringen af praksis. Praksisrelaterede problemstillinger og spørgsmål opstår ofte i dagligdagen og vil typisk udfordre arbejdsprocessen, da problemstillinger kalder på løsninger og spørgsmål kalder på svar.
I praksis kan løsninger og svar godt findes, enten gennem trial and error eller ved brug af mere metodisk strukturerede undersøgelser, men begge dele er ressourcekrævende og praktikeren er ikke altid sikret et optimalt udfald. Inddragelse og anvendelse af allerede eksisterende viden kan mindske kravet til ressourceforbrug og har potentiale til at forbedre løsningsforslag eller opkvalificerer svar. Det forudsætter dog at praktikeren har viden, færdigheder og kompetencer til at fremsøge netop den viden med potentialet til at øge kvaliteten i arbejdsprocessen.

Visionen med den Digitale DOSIS – guide er at gøre den eksisterende viden, med potentiale til at øge kvaliteten i arbejdsprocessen, mere tilgængelig for praksis. Den Digitale DOSIS – guide egenskaber er en facilitering af koblingen mellem praktikerens problemstillinger og spørgsmål og den absolute eksisterende videnshorisont, samt en fastholdelse i den struktur der er nødvendig for at den fremsøgte viden baseres på refleksioner tilknyttet det praksisrelaterede behov. Kort sagt, den Digitale DOSIS – guide udvider synsfeltet for derefter at skabe det rette fokus.

Projekt Den Digitale DOSIS – guide vil gennem en designproces arbejde med følgende formål.
1. Udvikle en it-løsning der har de nødvendige egenskaber og understøtter visionen med den Digitale DOSIS – guide.
2. Undersøge om it-løsningen forbedrer udgangspunktet for at fremsøgt viden kan understøtte løsningsforslag eller opkvalificerer svar.

Den foreslåede it-løsning kaldet Den Digitale DOSIS – guide er en ny måde at arbejde med fremsøgning af viden og der eksisterer aktuelt ikke lignende it-løsninger. Det forventes at projektet vil resultere i en it-løsning der forbedrer udbyttet for uddannelser og praksis på flere relevante parametre.
På uddannelsesniveau vil inddragelse af Den Digitale DOSIS – guide facilitere til øget refleksion blandt studerende, når de arbejder med at fremsøge viden i relation til deres studieaktiviteter. I praksis vil inddragelse af Den Digitale DOSIS – guide mindske tidsforbruget i forbindelse med og forbedre kvaliteten af fremsøgning af allerede eksisterende viden.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2131/12/23