Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Ph.d.-projektet ønsker at undersøge, om man kan ved Universal-Design-for-Learning-inspireret digital stilladsering af læremidler kan skabe en mere inklusiv praksis i fremmedsprogsundervisning (i projektet er faget engelsk udgangspunkt) ved således at kombinere CALL (computer-assisted-language-learning) og den special-pædagogiske forskning i inklusion foretaget af forskere fra Harvard Graduate School of Education, nærmere bestemt CAST (cast.org).
Projektet benytter både kvalitative og kvantitative metoder (mixed methods) og interventioner og videreudvikling med UDL-baserede læremidler. Projektet forankres teoretisk ud over CALL og UDL i teorier fra økologiske fremmedsprogsundervisningstilgange, multimodalitetsteori og digital literacy, affordansteori og stilladseringsteori – klassisk såvel som digital.
Undersøgelsen ønsker således at tilvejebringe viden om, hvordan man kan arbejde med øget adgang og inklusiv praksis i fremmedsprogsundervisningen således, at flere elever får mulighed for at deltage. I projektet arbejdes med inputkanaler og digital hjælp således, at der er adgang til al tekst med engelsk og dansk skriftlig gloseforklaring samt lydforklaring på engelsk og dansk og med billedrepræsensation, hvor dette skønnes muligt. Desuden vil der resumeringsfunktion på dansk og engelsk samt indbygget oplæsningsfunktion med samtidig markering af tekst, der læses op. Projektets formål er således at undersøge om sådanne øgede adgange gør det muligt for flere elever at kunne deltage i fremmedsprogsundervisningen. Projektet tager udgangspunkt i engelskfaget, men blandt andet planer om practioner-based forskning ved undervisere, der efter seminar i UDL og arbejde med stilladseringsfunktioner, der selv kommer til at afprøve sådanne læremidler i deres undervisningsfag, ønsker at inddrage og udbrede projektet til andre fremmedsprog.
Projektet benytter både kvalitative og kvantitative metoder (mixed methods) og interventioner og videreudvikling med UDL-baserede læremidler. Projektet forankres teoretisk ud over CALL og UDL i teorier fra økologiske fremmedsprogsundervisningstilgange, multimodalitetsteori og digital literacy, affordansteori og stilladseringsteori – klassisk såvel som digital.
Undersøgelsen ønsker således at tilvejebringe viden om, hvordan man kan arbejde med øget adgang og inklusiv praksis i fremmedsprogsundervisningen således, at flere elever får mulighed for at deltage. I projektet arbejdes med inputkanaler og digital hjælp således, at der er adgang til al tekst med engelsk og dansk skriftlig gloseforklaring samt lydforklaring på engelsk og dansk og med billedrepræsensation, hvor dette skønnes muligt. Desuden vil der resumeringsfunktion på dansk og engelsk samt indbygget oplæsningsfunktion med samtidig markering af tekst, der læses op. Projektets formål er således at undersøge om sådanne øgede adgange gør det muligt for flere elever at kunne deltage i fremmedsprogsundervisningen. Projektet tager udgangspunkt i engelskfaget, men blandt andet planer om practioner-based forskning ved undervisere, der efter seminar i UDL og arbejde med stilladseringsfunktioner, der selv kommer til at afprøve sådanne læremidler i deres undervisningsfag, ønsker at inddrage og udbrede projektet til andre fremmedsprog.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/12/17 → 30/11/20 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Professionsudvikling og uddannelsesforskning
Dau, S. (Projektleder), Kirkegaard, P. O. (Projektleder) & Geisnæs, D. (Projektleder)
01/01/14 → 01/01/22
Projekter: Projekt › Forskning