Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Digitaliseringen betyder, at stort set alle fagområder anvender digitale teknologier og dermed genererer, indsamler og lagrer stadig større mængder data. Data og digitale teknologier benyttes rutinemæssigt til at løse dag til dag-opgaver som eksempelvis opsamling af patientjournaldata for den enkelte patient. Men samme journaldata udgør et stort og som oftest uudnyttet potentiale i forhold til langsigtet faglig, proces-, metode- og kvalitetsmæssig forståelse, udvikling og innovation, når det analyseres på tværs af alle patienter ved hjælp af moderne datadrevne metoder. Dette kompetenceudviklingsforløb er målrettet undervisere inden for de sundhedsvidenskabelige, sundhedsfaglige og tilstødende naturvidenskabelige områder, hvor ovennævnte potentiale er betragteligt.
Forløbets direkte formål er at give undervisere inden for det beskrevne fagfelt på
Københavns Universitet (KU) og Københavns Professionshøjskole (KP) et
kompetenceløft, der bringer dem i stand til at indarbejde moderne datadrevne metoder og teknologi i deres undervisning. Forløbet dækker både viden, overblik samt i nogen grad hands-on erfaring med fag-/domænespecifikke muligheder og udfordringer inden for anvendt data science som eksempelvis dataopsamling, -analyse og anvendelser. Udgangspunktet vil blive et kortere fælles forløb, der formidler et overblik over sundhedsdata og arbejder med begreber som computational thinking, digital dannelse samt etiske aspekter. Herefter er det muligt at specialisere forløbet inden for eksempelvis mere tekniske aspekter som introducerende machine learning eller mere borgernære anvendelser af teknologi i forbindelse med eksempelvis dataopsamling og behandling. Gennemgående vil der blive arbejdet med relevante cases som kvalificerer underviserne til at kunne arbejde med mødet mellem mennesker, data og teknologi i undervisningen.
Teknologifokus indgår i dag til dels allerede i curriculum i uddannelserne, men der er tydelige udfordringer i at omsætte læringsmålene til konkret inddragelse af teknologiens muligheder i den brede kernefaglige undervisning. Det skyldes bl.a. et kompetenceudviklingsbehov hos underviserne. Forløbets formål er naturligvis ikke at omskole kernefaglige underviserne til at blive data science specialister, men at udvikle et bredt forankret metodeberedskab og kompetencer til at tage højde for den løbende teknologiske udvikling og hvordan den påvirker og udvikler professioner og fagområder og dermed sikre relevant inddragelse i uddannelsen af fremtidige dimittender. Som en analogi undervises studerende oftest i statistik i specialiserede kurser, men den brede forankring sikres først, når statistikken inddrages i vifte af fag. I den optik vil det fremadrettet være nødvendigt, at langt flere undervisere kan inddrage moderne datadrevne metoder og teknologi i deres undervisning, fagforståelse og -formidling. Indeværende forløb vil give
dem såvel et teknologisk som dannelsesmæssigt og etisk grundlag samt en forståelse for, hvordan der kan arbejdes med disse forhold i en didaktisk kontekst.
Forløbets direkte formål er at give undervisere inden for det beskrevne fagfelt på
Københavns Universitet (KU) og Københavns Professionshøjskole (KP) et
kompetenceløft, der bringer dem i stand til at indarbejde moderne datadrevne metoder og teknologi i deres undervisning. Forløbet dækker både viden, overblik samt i nogen grad hands-on erfaring med fag-/domænespecifikke muligheder og udfordringer inden for anvendt data science som eksempelvis dataopsamling, -analyse og anvendelser. Udgangspunktet vil blive et kortere fælles forløb, der formidler et overblik over sundhedsdata og arbejder med begreber som computational thinking, digital dannelse samt etiske aspekter. Herefter er det muligt at specialisere forløbet inden for eksempelvis mere tekniske aspekter som introducerende machine learning eller mere borgernære anvendelser af teknologi i forbindelse med eksempelvis dataopsamling og behandling. Gennemgående vil der blive arbejdet med relevante cases som kvalificerer underviserne til at kunne arbejde med mødet mellem mennesker, data og teknologi i undervisningen.
Teknologifokus indgår i dag til dels allerede i curriculum i uddannelserne, men der er tydelige udfordringer i at omsætte læringsmålene til konkret inddragelse af teknologiens muligheder i den brede kernefaglige undervisning. Det skyldes bl.a. et kompetenceudviklingsbehov hos underviserne. Forløbets formål er naturligvis ikke at omskole kernefaglige underviserne til at blive data science specialister, men at udvikle et bredt forankret metodeberedskab og kompetencer til at tage højde for den løbende teknologiske udvikling og hvordan den påvirker og udvikler professioner og fagområder og dermed sikre relevant inddragelse i uddannelsen af fremtidige dimittender. Som en analogi undervises studerende oftest i statistik i specialiserede kurser, men den brede forankring sikres først, når statistikken inddrages i vifte af fag. I den optik vil det fremadrettet være nødvendigt, at langt flere undervisere kan inddrage moderne datadrevne metoder og teknologi i deres undervisning, fagforståelse og -formidling. Indeværende forløb vil give
dem såvel et teknologisk som dannelsesmæssigt og etisk grundlag samt en forståelse for, hvordan der kan arbejdes med disse forhold i en didaktisk kontekst.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/20 → 31/01/23 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Universitet (leder)
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Digitalisering og kompetenceudvikling for klinikere og underviser
Jensen, U. G. (Oplægsholder) & Sønderby, L. W. (Oplægsholder)
14 okt. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil