Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektets mål er at finde løsninger på, hvordan de pædagogiske læringscentre kan formidle nyere digitale litterære formater som i-bøger, lydbøger, podcast, litterære apps, lydfortællinger, digitale romaner, SMS-noveller m.m. til børn. Med andre ord vil projektet skabe løsninger ud fra de didaktiske spørgsmål: hvad, hvorfor og hvordan i relation til digital litteratur i læringscentrets kontekst. Dette sker ud fra en hypotese om, at digital litteratur kan medvirke til at børn og unge kan bevare lyst og motivation til at fordybe sig i litteratur ved at blive imødekommet af mangfoldige former for litteratur. Igennem udviklingsprojekter på fire forskellige skolers læringscentre vil projektet genererer viden og udvikle konkret praksis, som kan fremme generelle handlemuligheder for alle læringscentre og også for folkebiblioteker i forhold til, hvordan digital litteratur kan formidles i det fysiske biblioteksrum. Projektet vil resultere i en hjemmeside med litteraturguides og inspirationsmateriale og -videoer til hhv. formidlere og til børn, artikler samt en fysisk platform bestående af en vandreudstilling med monitor m.m., der kan bestilles af læringscentre, og en folder, der sammen kan inspirere pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker til at formidle nye digitale formater for børn og unge.
AkronymDLB
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato05/02/1801/07/20

Samarbejdspartnere

  • Kommunernes Biblioteksforening (leder)

Emneord

  • Børn og unge
  • læringscenterdidaktik
  • biblioteker

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.