Projektdetaljer
Beskrivelse
Den danske og internationale mediebranche står midt i en stor udfordring. Penge bliver ikke tjent på den samme måde som før. Publikum er ikke så trofaste, som før i tiden. Det er tid til at tænke nyt – og ikke mindst til at se nye muligheder.
I mediehusene og på journalistuddannelserne tales der om, hvordan vi skal udvikle nye forretningsmodeller, arbejde på nye platforme og med den nyeste teknologi. Ord som mobile web, virtual reality og SoMe flyver gennem luften. Men ud over disse konkrete, nye og innovative indsatser, så er der bred enighed om, at der er brug for en vedkommende journalistik, der i højere grad er i dialog med og samskaber med det omgivende samfund.
Det er specielt vigtigt, når man taler om lokale og regionale medier, som spiller en vigtig rolle for sammenhængskraft og demokrati. Det er bl.a. vigtigt, at journalister får en dybere målgruppeforståelse og herunder en dybere introduktion til samskabelsesmodeller, så journalistik udvikler sig fra at være hovedsagligt afsenderorienteret til at være mere fokuseret på målgruppen og publikum. Internationalt er der stor bevågenhed på dette og målgruppeundervisning er integreret på de bedste journalistuddannelser.
DMJX vil med initiativet DMJX Værktøjskassen for journalistik, kommunikation og innovation sikre, at den danske journalistuddannelse også fremadrettet kan måle sig med de bedste internationale uddannelser. Derudover vil en dybere inddragelse af målgrupper sikre udøvende journalister redskaber til en dybere forståelse for, hvad der er relevant for målgruppen og ikke mindst et meget bedre grundlag for producere noget, som medieforbrugerne vil betale for.
I mediehusene og på journalistuddannelserne tales der om, hvordan vi skal udvikle nye forretningsmodeller, arbejde på nye platforme og med den nyeste teknologi. Ord som mobile web, virtual reality og SoMe flyver gennem luften. Men ud over disse konkrete, nye og innovative indsatser, så er der bred enighed om, at der er brug for en vedkommende journalistik, der i højere grad er i dialog med og samskaber med det omgivende samfund.
Det er specielt vigtigt, når man taler om lokale og regionale medier, som spiller en vigtig rolle for sammenhængskraft og demokrati. Det er bl.a. vigtigt, at journalister får en dybere målgruppeforståelse og herunder en dybere introduktion til samskabelsesmodeller, så journalistik udvikler sig fra at være hovedsagligt afsenderorienteret til at være mere fokuseret på målgruppen og publikum. Internationalt er der stor bevågenhed på dette og målgruppeundervisning er integreret på de bedste journalistuddannelser.
DMJX vil med initiativet DMJX Værktøjskassen for journalistik, kommunikation og innovation sikre, at den danske journalistuddannelse også fremadrettet kan måle sig med de bedste internationale uddannelser. Derudover vil en dybere inddragelse af målgrupper sikre udøvende journalister redskaber til en dybere forståelse for, hvad der er relevant for målgruppen og ikke mindst et meget bedre grundlag for producere noget, som medieforbrugerne vil betale for.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/10/17 → 31/12/19 |
Emneord
- digitale medier
- journalistik
- kommunikation
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.