Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektrapporten her er en del af et større projekt om E-læring i praktikforløb på professionsrettede videregående uddannelser. Projektet hører hjemme under Det Nationale Videnscenter for e-læring og har 3 parallelle projekter på henholdsvis finansøkonom-, sygeplejerske- og læreruddannelsen. Vores del af projektet ”E-læring i praktikforløb på Pædagoguddannelsen” beskrives og afprøves med afsæt i Pædagoguddannelsen i Holstebro, Via University College.
Projektet skal ved hjælp af IKT forsøge at styrke sammenhængen mellem den teoretiske undervisning og praktikopholdet i pædagoguddannelsen.
Projektet har afsæt i EVAs evaluering af praktikproblemstillinger, der bl.a. handler om væsentligheden i ”at skabe sammenhæng mellem den del af uddannelsen, der foregår på uddannelsesstedet og den del, som foregår på praktikstedet.” ( Fjelsted s. 3)
Det ønskede resultat fra Det Nationale Videnscenter for e-læring er at projektet skal opstille best practice for virtuelle samarbejdsmodeller mellem uddannelsesinstitution og praktiksteder. Best practice skal beskrives og implementeres på mindst én uddannelsesinstitution. Herudover skal der peges på hvilken kompetenceudvikling det kræver af undervisere og praktikvejledere for at kunne implementeres yderligere.
Vores projektrapport vil derfor komme omkring beskrivelse og implementering af vores bud på best practice i forbindelse med en virtuel samarbejdsmodel samt evaluering af forløbet og påpegning af hvilke kompetencer best practice kræver.
Rapporten vil herudover kort komme ind på de særlige forhold der gør sig gældende for e-vejledning og e-læring.
Vores del af projektet involverer 3 aktører, som vi kort vil præsentere her: studerende i praktik ved pædagoguddannelsen i Holstebro, praktikinstitutioner (konkretiseret i praktikvejledere) ved pædagoguddannelsen i Holstebro samt undervisere ved pædagoguddannelsen i Holstebro repræsenteret ved Bitten Trold og Annika Wiwe (specifikt benævnt med vore initialer: BITR og AW).
Projektet skal ved hjælp af IKT forsøge at styrke sammenhængen mellem den teoretiske undervisning og praktikopholdet i pædagoguddannelsen.
Projektet har afsæt i EVAs evaluering af praktikproblemstillinger, der bl.a. handler om væsentligheden i ”at skabe sammenhæng mellem den del af uddannelsen, der foregår på uddannelsesstedet og den del, som foregår på praktikstedet.” ( Fjelsted s. 3)
Det ønskede resultat fra Det Nationale Videnscenter for e-læring er at projektet skal opstille best practice for virtuelle samarbejdsmodeller mellem uddannelsesinstitution og praktiksteder. Best practice skal beskrives og implementeres på mindst én uddannelsesinstitution. Herudover skal der peges på hvilken kompetenceudvikling det kræver af undervisere og praktikvejledere for at kunne implementeres yderligere.
Vores projektrapport vil derfor komme omkring beskrivelse og implementering af vores bud på best practice i forbindelse med en virtuel samarbejdsmodel samt evaluering af forløbet og påpegning af hvilke kompetencer best practice kræver.
Rapporten vil herudover kort komme ind på de særlige forhold der gør sig gældende for e-vejledning og e-læring.
Vores del af projektet involverer 3 aktører, som vi kort vil præsentere her: studerende i praktik ved pædagoguddannelsen i Holstebro, praktikinstitutioner (konkretiseret i praktikvejledere) ved pædagoguddannelsen i Holstebro samt undervisere ved pædagoguddannelsen i Holstebro repræsenteret ved Bitten Trold og Annika Wiwe (specifikt benævnt med vore initialer: BITR og AW).
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/08 → 01/02/10 |
Samarbejdspartnere
- VIA (leder)
- eVidenCenter - Det Nationale Videncenter for e-læring (Projektpartner)
Emneord
- it
- uddannelse
- læring
- praktik
- professionsdidaktik
- pædagoguddannelsen
- vejledning
- pædagogisk praksis
- teori-praksis
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.