Elevers udvikling af datalogisk tænkning (ph.d.-projekt)

  • Caeli, Elisa Nadire (Projektleder)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet undersøger, hvordan forskellige undervisningspraksisser kan have indflydelse på elevers udvikling af datalogisk tænkning (computational thinking).

    Datalogisk tænkning indebærer i min forståelse at kunne anvende principper og tænkning fra datalogi til innovation samt at kunne forholde sig kritisk til data og digitale teknologier i en verden, der i hastigt stigende grad designes af algoritmer gennem brug af data om os alle. Datalogisk tænkning indgår i faget teknologiforståelse, som der aktuelt afprøves modeller for i folkeskolens obligatoriske undervisning gennem et treårigt forsøgsprogram.

    Projektet er designet som et mixed methods-studie og består af tre faser: A) en spørgeskemaundersøgelse, B) struktureret observation af undervisning samt C) udarbejdelse af en ramme for undervisning i datalogisk tænkning (i et pædagogisk og datalogisk samt samfundsmæssigt perspektiv).

    Resultater fra projektet vil blive publiceret i forskningsartikler målrettet folkeskolens beslutningstagere samt i forskningsformidlende praksisrettede udgivelser målrettet lærere og læreruddannere.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/01/1831/12/20

    Samarbejdspartnere

    • Danmarks Pædagogiske Universitet (leder)

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Datalogisk tænkning (computational thinking)
    • Problemløsning
    • Innovation
    • Teknologiforståelse
    • Algoritmer
    • Designprocesser
    • It-didaktik

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.