Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet undersøger, hvordan forskellige undervisningspraksisser kan have indflydelse på elevers udvikling af datalogisk tænkning (computational thinking).
Datalogisk tænkning indebærer i min forståelse at kunne anvende principper og tænkning fra datalogi til innovation samt at kunne forholde sig kritisk til data og digitale teknologier i en verden, der i hastigt stigende grad designes af algoritmer gennem brug af data om os alle. Datalogisk tænkning indgår i faget teknologiforståelse, som der aktuelt afprøves modeller for i folkeskolens obligatoriske undervisning gennem et treårigt forsøgsprogram.
Projektet er designet som et mixed methods-studie og består af tre faser: A) en spørgeskemaundersøgelse, B) struktureret observation af undervisning samt C) udarbejdelse af en ramme for undervisning i datalogisk tænkning (i et pædagogisk og datalogisk samt samfundsmæssigt perspektiv).
Resultater fra projektet vil blive publiceret i forskningsartikler målrettet folkeskolens beslutningstagere samt i forskningsformidlende praksisrettede udgivelser målrettet lærere og læreruddannere.
Datalogisk tænkning indebærer i min forståelse at kunne anvende principper og tænkning fra datalogi til innovation samt at kunne forholde sig kritisk til data og digitale teknologier i en verden, der i hastigt stigende grad designes af algoritmer gennem brug af data om os alle. Datalogisk tænkning indgår i faget teknologiforståelse, som der aktuelt afprøves modeller for i folkeskolens obligatoriske undervisning gennem et treårigt forsøgsprogram.
Projektet er designet som et mixed methods-studie og består af tre faser: A) en spørgeskemaundersøgelse, B) struktureret observation af undervisning samt C) udarbejdelse af en ramme for undervisning i datalogisk tænkning (i et pædagogisk og datalogisk samt samfundsmæssigt perspektiv).
Resultater fra projektet vil blive publiceret i forskningsartikler målrettet folkeskolens beslutningstagere samt i forskningsformidlende praksisrettede udgivelser målrettet lærere og læreruddannere.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/18 → 31/12/20 |
Samarbejdspartnere
- Danmarks Pædagogiske Universitet (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Datalogisk tænkning (computational thinking)
- Problemløsning
- Innovation
- Teknologiforståelse
- Algoritmer
- Designprocesser
- It-didaktik
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.