Elevinddragelse, illustreret, danske skoleelever

  • Pedersen, Hanne (Projektdeltager)
  • Engaard Sennels, trine (Projektleder)
  • nissen, kjeld (Projektleder)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    I 2012 lavede Danske Skoleelever en undersøgelse, der pegede på, at øget elevinddragelse i undervisningen styrkede elevernes faglighed, trivsel og samfundsengagement. Der var dog brug for mere viden om, hvilke redskaber og mekanismer, der understøttede elevinddragelsen på bedste vis, hvilket elevinddragelsesprojektet i udskolingen satte fokus på. Projektet løb over en 2-årig periode fra 2013-2015.
    Projektet

    Rapporten fra 2012 dannede sammen med ambitionerne om øget elevinddragelse i den seneste folkeskolereform, baggrund for udviklingen af elevinddragelsesprojektet i udskolingen på 8.-klassetrin. Forsøgs- og forskningsprojektet blev etableret som et samarbejde mellem Danske Skoleelever, Undervisningsministeriet og Aarhus Universitet. Undersøgelsen var den første store og systematiske analyse af elevinddragelsens forudsætninger og effekter.

    Projektets formål

    Formålet med projektet var at skabe et øget fokus på inddragelse af eleverne i undervisningen og endvidere at give elever, lærere og skoleledere konkrete værktøjer og metoder til at kunne arbejde målrettet med at øge inddragelsen af elever i undervisningens planlægning, udførelse og evaluering.

    Landsdækkende deltagelse

    Projektet blev gennemført med 300 klasser. Alle landets 98 kommuner blev tilbudt deltagelse i elevinddragelsesprojektet. Forløbet indebar kursusdage og konsulentbistand og henvendte sig til elever, lærere og skoleledere. Kompetenceudviklingsforløbet for elever og lærere foregik som et procesforløb. Målet var at klæde deltagerne på til at arbejde mere målrettet med elevinddragelse i undervisningen.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato08/05/1510/07/15

    Emneord

    • kompetenceudvikling
    • elev inddragelse
    • dannelse
    • uddannelsesforståelse
    • kommunikation
    • animation og formidleing