Empirisk dannelse i folkeskolen

Projektdetaljer

Beskrivelse

På grundlag af en synliggørelse og ligestilling af elevernes dannelse og uddannelse i folkeskolen, hvor livsduelighed og faglighed hos eleverne handler om at kunne klare sig som mennesker, borgere og arbejdskraft i en dynamisk globaliseret verden - er det projektets formål at rette opmærksomheden på og udvikle på de dannelsesbestræbelser, der er i undervisningen og hos læreren i folkeskolen med henblik på en konsolidering og en udvikling af lærerens praksis for derved at understøtte den empiriske dannelse i folkeskolen

Lægmandssprog

Gennem aktuel forskning og observation af undervisningen i folkeskolen og interviews og sparring med folkeskolelærere undersøges gældende undervisningspraksis med fokus på, hvordan dannelsesaspektet faktisk kommer til udtryk i lærerarbejdet med eleverne med henblik på at indkredse, kvalificere og udvikle lærerens praksistiltag
Kort titelDannelse
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1831/12/19

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dannelse
  • empirisk dannelse
  • praksis
  • folkeskole
  • lærerkompetencer
  • observation
  • Interview
  • relationer
  • lærerroller
  • læreridentitet
  • mellemrum