Empiriværkstedet – en vej til kvalificeret integreret praktik i læreruddannelsen

Projektdetaljer

Beskrivelse

En af ambitionerne med revisionen af læreruddannelsen (Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2021) er at styrke integrering af praktikken i uddannelsen, hvilket kalder på nye og innovative måder at (gen)tænke og gennemføre samarbejdet mellem skole og uddannelse på. Vi er optaget af, hvordan samarbejde om og studier af praksis kan organiseres og gennemføres i form af et tredje læringsrum, der kvalificerer de lærerstuderendes muligheder for udvikling af situeret professionalisme (Hedegaard-Sørensen & Grumløse, 2016), dvs. at kunne undersøge, forstå og handle i et uforudsigeligt og komplekst skoleliv præget af handletvang i nuet. Vi argumenterer for vigtigheden af, at man derfor som lærerstuderende kan forholde sig åbent og undersøgende til det, der foregår i skolelivet, og dermed bidrage til udvikling af en analyserende skolekultur (Molbæk, 2016).
I LULAB-projektet vil vi udvikle et konkret bud på en didaktisering af et sådant tredje læringsrum, som vi kalder et ’empiriværksted’. Skibsted og Munkholm har i forskningsøjemed udviklet ’empiriværkstedet’ (Skibsted og Munkholm, 2022; Munkholm og Skibsted, 2022) og vi vil i nærværende LULAB-projekt trække på indsigter og fund fra dette arbejde, men videreudvikle det, som et bud på kvalificering af integreret praktik i læreruddannelsen.
Tanken med empiriværkstedet i denne sammenhæng er, at læreruddannere, lærere i skolen og lærerstuderende mødes om videooptagelser fra de studerendes praktik eller anden praksis
Empiriværkstedet tilrettelægges således, at de forskellige aktører på skift har gennemset og udvalgt hvilke sekvenser af videomaterialet, der skal danne afsæt for det fælles undersøgelses- og analysesamarbejde. Samarbejdet finder sted i to faser:
1. Først viser vi et konkret videoklip evt. suppleret af observationsnoter, der kan kontekstualisere den udvalgte handlingssekvens, ud fra spørgsmål ala: Hvad får I øje på? Hvilke tematikker er i spil?
2. Derefter genser vi det samme videoklip med udgangspunkt i spørgsmål, der mere direkte adresserer vores tematikker, som eksempelvis kunne være: Hvilke fællesskaber bliver til her? Hvilke deltagelsesmuligheder skabes? Og for hvem og i hvad? Hvilke nye handlemuligheder viser sig?
Helt konkret gennemføres LULAB-projektet som iterative processer inspireret af læringscirklens vekslen mellem refleksion og aktion (Mogensen, 2019). Dette sker i samarbejde med studerende på 2.årgang i studieåret 2022/23.
Kort titelEmpiriværkstedet
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2231/07/23

Emneord

  • praktik
  • empiriværksted
  • læreruddannelse
  • integreret praktik