Projektdetaljer
Beskrivelse
At udvikle viden om, hvordan alle elever trives og lærer optimalt er en fælles opgave. Det forudsætter aktiv inddragelse og deltagelse af alle deltagere i og omkring skolen, således at det bliver muligt at skabe en mere inkluderende praksis fremadrettet. Forskningen peger på, at denne praksisudvikling kalder på ledelsesmæssige prioriteringer, der sikrer de professionelle den nødvendige tid til også og i fællesskab at udvikle praksis. Molbæk understreger faren ved at teori og praksis baseres på quick fixes, der ikke er forankrede i analyser og refleksioner over de forskellige positioner, der kan være i arbejdet med inkluderende praksis, og som viser sig afgørende for elevers deltagelsesmuligheder (Molbæk, 2016).
Set i det lys bliver både rammesætningen af og forståelser af samarbejdet om en god skolestart afgørende for, hvilket konkrete deltagelsesmuligheder det enkelte barn tilbydes.
Forskningsspørgsmål:
På hvilke måder får de professionelles fælles kompetenceudvikling og forberedelse indflydelse på en mere inkluderende skolestart for alle børn?
Set i det lys bliver både rammesætningen af og forståelser af samarbejdet om en god skolestart afgørende for, hvilket konkrete deltagelsesmuligheder det enkelte barn tilbydes.
Forskningsspørgsmål:
På hvilke måder får de professionelles fælles kompetenceudvikling og forberedelse indflydelse på en mere inkluderende skolestart for alle børn?
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 02/01/18 → 31/12/19 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- inklusion
- skolestart
- NEST
- individuelle behov
- indskoling
- fælles kompetenceudvikling
- samarbejde
- inkluderende skolestart
- følgeforskning
- feltobservationer