Projektdetaljer
Beskrivelse
Computermodeller bliver hele tiden mere udbredte og mere uomgængelige i såvel forskning som for politiske og økonomiske beslutninger. Derfor bør computermodeller have en tydelig plads i skolens fremtidige undervisning. Det er vigtigt, at eleverne i faglige sammenhænge lærer, hvordan computermodeller udvikles og anvendes. I dette projekt arbejder elever i 8. klasse derfor med at tilpasse og anvende Digitale modeller og samtidig forholde sig kritisk til sådanne modeller.
Gennem eget arbejde og egne projekter skal eleverne konkret opleve, hvorfor computermodeller er et skelsættende værktøj til at overskue og beskrive komplekse systemer. På den måde kan eleverne eksempelvis selv kan forudsige et systems opførsel, bruge modellen til at optimere et system eller designe løsninger på systemiske udfordringer, som det uden en model ville være næste umuligt at arbejde med. Eleverne skal også have viden til at være ”modelkritiske”, så de ved mere om, hvad modeller kan, eller hvad de ikke kan, hvornår de er nyttige, og hvornår de er problematiske eller måske ligefrem direkte skadelige.
Gennem eget arbejde og egne projekter skal eleverne konkret opleve, hvorfor computermodeller er et skelsættende værktøj til at overskue og beskrive komplekse systemer. På den måde kan eleverne eksempelvis selv kan forudsige et systems opførsel, bruge modellen til at optimere et system eller designe løsninger på systemiske udfordringer, som det uden en model ville være næste umuligt at arbejde med. Eleverne skal også have viden til at være ”modelkritiske”, så de ved mere om, hvad modeller kan, eller hvad de ikke kan, hvornår de er nyttige, og hvornår de er problematiske eller måske ligefrem direkte skadelige.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/09/21 → 01/10/22 |
Samarbejdspartnere
- Engineer the Future
- Københavns Professionshøjskole (leder)