Entreprenørielle læreprocesser og engagement

Projektdetaljer

Beskrivelse

Forskningsprojektets vision er at bidrage med viden om, hvad der skal til for at skabe en entrepreneuriel kultur og praksisfællesskab på læreruddannelsen og i studentervæksthuset.

Udgangspunktet er mine hverdagserfaringer med, at studerende motiveres og engageres af entrepreneurielle læreprocesser. Og at studerende efter deltagelse i disse processer ofte fortsætter med at opsøge forskellige entrepreneurielle læringsmiljøer - og engagerer sig i egen læreproces og i praksisfeltets udviklingsproces udover det sædvanlige. Hvorfor? Hvad er det meningsfulde? Er de entrepreneurielle kompetencer brugbare - og på hvilken måde? Giver det en oplevelse af nye mulighedsåbninger? En oplevelse af ny (faglig) identitet? Hvilken betydning har deltagelse i forskellige entrepreneurielle kontekster? - er spørgsmål som jeg er nysgerrig efter at undersøge.

Projektets genstand er således de studerendes engagement - for egen læreproces og praksisfeltets udvikling. Dette undersøges gennem coaching-samtaler, hvor der lægge vægt på at spørge til de studerendes oplevelser (fænomenologisk tilgang), objekters betydning (social konstruktionistisk tilgang) og det sproglige samspils betydning (diskursiv tilgang).
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1331/12/14

Emneord

  • innovation og entreprenørskab
  • coaching
  • narrativ-samskabende gruppecoaching
  • engagement
  • entreprenørielle læreprocesser
  • kreativitet
  • pragmatisk forskning