Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektets vision er at bidrage med viden om, hvad der skal til for at skabe en entrepreneuriel kultur og praksisfællesskab på læreruddannelsen og i studentervæksthuset.
Udgangspunktet er mine hverdagserfaringer med, at studerende motiveres og engageres af entrepreneurielle læreprocesser. Og at studerende efter deltagelse i disse processer ofte fortsætter med at opsøge forskellige entrepreneurielle læringsmiljøer - og engagerer sig i egen læreproces og i praksisfeltets udviklingsproces udover det sædvanlige. Hvorfor? Hvad er det meningsfulde? Er de entrepreneurielle kompetencer brugbare - og på hvilken måde? Giver det en oplevelse af nye mulighedsåbninger? En oplevelse af ny (faglig) identitet? Hvilken betydning har deltagelse i forskellige entrepreneurielle kontekster? - er spørgsmål som jeg er nysgerrig efter at undersøge.
Projektets genstand er således de studerendes engagement - for egen læreproces og praksisfeltets udvikling. Dette undersøges gennem coaching-samtaler, hvor der lægge vægt på at spørge til de studerendes oplevelser (fænomenologisk tilgang), objekters betydning (social konstruktionistisk tilgang) og det sproglige samspils betydning (diskursiv tilgang).
Udgangspunktet er mine hverdagserfaringer med, at studerende motiveres og engageres af entrepreneurielle læreprocesser. Og at studerende efter deltagelse i disse processer ofte fortsætter med at opsøge forskellige entrepreneurielle læringsmiljøer - og engagerer sig i egen læreproces og i praksisfeltets udviklingsproces udover det sædvanlige. Hvorfor? Hvad er det meningsfulde? Er de entrepreneurielle kompetencer brugbare - og på hvilken måde? Giver det en oplevelse af nye mulighedsåbninger? En oplevelse af ny (faglig) identitet? Hvilken betydning har deltagelse i forskellige entrepreneurielle kontekster? - er spørgsmål som jeg er nysgerrig efter at undersøge.
Projektets genstand er således de studerendes engagement - for egen læreproces og praksisfeltets udvikling. Dette undersøges gennem coaching-samtaler, hvor der lægge vægt på at spørge til de studerendes oplevelser (fænomenologisk tilgang), objekters betydning (social konstruktionistisk tilgang) og det sproglige samspils betydning (diskursiv tilgang).
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/13 → 31/12/14 |
Emneord
- innovation og entreprenørskab
- coaching
- narrativ-samskabende gruppecoaching
- engagement
- entreprenørielle læreprocesser
- kreativitet
- pragmatisk forskning