Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektet fokusere på, hvor man med brug af teknologi, såsom avatarer, kan bidrage til større grad af inklusion af børn med kroniske sygdomme og som ikke har mulighed for at gå i skole gennem en længere periode. En løsning er påkrævet eftersom alle børn har ret til uddannelse og psykosocial omsorg under sygdom. Forskning viser, at børnenes fravær fra skolen kan medføre akademiske udfordringer (såsom dårlige karakterer og kort skolegang) såvel som sociale og/eller emotionelle udfordringer. Følelsen af manglende tilhørsforhold, som kan erfares af børn med kroniske lidelser samt erfaringen af social isolation er associeret med en række negative konsekvenser i form af affødte psykologiske lidelser, nedsat velvære, lav selvværdsfølelse samt forringet evne til at håndtere sygdom. Der er også en risiko for, at børnenes mulighed for en fremtidig karriere på arbejdsmarkedet forringes pga. manglende uddannelsesmæssige kvalifikationer. Fremkomsten af nye teknologier, såsom avatarer og forskellige teleløsninger, skal medvirke til at løse problemet. Med denne teknologi får børnene mulighed for at deltage i almindelige skoleaktiviteter og fastholde kontakten til deres klassekammerater - og deltage i sociale begivenheder i skoletiden.
Akronym | ABILITI |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 03/01/22 → 30/12/23 |
Samarbejdspartnere
- University of Klagenfurt (Projektpartner) (leder)
- Tallinn University (Projektpartner)
- Universidad de Santiago de Compostela (Projektpartner)
- Die Berater Unternehmensberatungs GmbH (Projektpartner)
- Bednet vzw (Projektpartner)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- Børn og unge
- Teknik, ingeniørvidenskab og IT
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Medier, kommunikation og sprog