Projektdetaljer
Beskrivelse
Den danske grundskole gennemgår i disse år en hastigt stigende digitalisering, og digitale kompetencer er derfor ganske centrale for en lærers professionelle virke. I en undersøgelse fra efteråret 2016 beskrev 43% af nyuddannede lærere dog deres deres digitale kompetencer som værende ikke tilstrækkelige for udførelsen af deres profession. Dette skal ses i lyset af, at digitale kompetencer er indskrevet med specielt fokus i lovgrundlaget for læreruddannelsen.
Dette masterspeciale undersøger på den baggrund, hvordan man gennem et didaktisk design på en dansk professionshøjskoles læreruddannelse kan styrke de lærerstuderendes digitale kompetencer. I specialet gennemgår vi, hvordan man kan beskrive et didaktisk design, og hvordan begrebet ‘digitale kompetencer’ skal ses i en overordnet sammenhæng med internationale definitioner og den danske kvalifikationsramme for livslang læring. Som overordnet forskningstilgang anvendes design based research i Reeves’ firefasede forskningsmodel (Amiel & Reeves, 2008). Fremtidsværkstedet og fokusgruppeinterview anvendes til at skaffe empiri fra læreruddannelsens aktører: lærerstuderende, læreruddannere og ledere, som analyseres med udgangspunkt i Dale, Dewey og Wenger.
Gennem flere iterationer beskriver og diskuterer vi et forslag til et didaktisk design, og konkluderer, at et didaktisk design, der tager udgangspunkt i et praksisfællesskab (Wenger, 2004) med forskellige aktiviteter og med læreruddannere, grundskolen, lærerstuderende og ekspertroller som aktører, har
potentiale til at blive implementeret på læreruddannelsen. I perspektiveringen diskuterer vi designets potentiale i forhold til en opskalering til andre professionsuddannelser.
Dette masterspeciale undersøger på den baggrund, hvordan man gennem et didaktisk design på en dansk professionshøjskoles læreruddannelse kan styrke de lærerstuderendes digitale kompetencer. I specialet gennemgår vi, hvordan man kan beskrive et didaktisk design, og hvordan begrebet ‘digitale kompetencer’ skal ses i en overordnet sammenhæng med internationale definitioner og den danske kvalifikationsramme for livslang læring. Som overordnet forskningstilgang anvendes design based research i Reeves’ firefasede forskningsmodel (Amiel & Reeves, 2008). Fremtidsværkstedet og fokusgruppeinterview anvendes til at skaffe empiri fra læreruddannelsens aktører: lærerstuderende, læreruddannere og ledere, som analyseres med udgangspunkt i Dale, Dewey og Wenger.
Gennem flere iterationer beskriver og diskuterer vi et forslag til et didaktisk design, og konkluderer, at et didaktisk design, der tager udgangspunkt i et praksisfællesskab (Wenger, 2004) med forskellige aktiviteter og med læreruddannere, grundskolen, lærerstuderende og ekspertroller som aktører, har
potentiale til at blive implementeret på læreruddannelsen. I perspektiveringen diskuterer vi designets potentiale i forhold til en opskalering til andre professionsuddannelser.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/17 → 30/05/17 |
Links | http://projekter.aau.dk/projekter/da/studentthesis/et-didaktisk-design-til-styrkelse-af-digitale-kompetencer-hos-de-laererstuderende-paa-laereruddannelsen(5e9b7f97-fb45-409e-ad2c-a9159deee99f).html |
Emneord
- læring
- Professionsudvikling
- Professionsuddannelser
- Læreruddannelsen
- Digitale kompetencer
- kompetenceudvikling
- Digitale kompetencer
- digitalisering