Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektet ”Et praksissprog for leg” er støttet af BUPL’s forskningsfond og skal undersøge, hvordan daginstitutionspædagoger argumenterer for og begrunder betydningen af børns leg i pædagogisk praksis.
Formålet med projektet er at afdække, hvordan pædagoger tænker og taler om leg med henblik på at fremme en legende, pædagogisk praksis for alle børn. Projektet baserer sig på videoobservationer i pædagogisk praksis i to daginstitutioner, og videofunderede samtaler med pædagoger i to pædagog-cirkler, hvor igennem et praksissprog for leg identificeres. Endvidere gennemføres en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse med en repræsentativ udtrukket stikprøve af pædagoger i danske daginstitutioner, der undersøger hvilke legeforståelser danske pædagoger udtrykker. De empiriske data sammenholdes med de forståelser af leg, der optræder i dagtilbudsloven.
Formålet med projektet er at afdække, hvordan pædagoger tænker og taler om leg med henblik på at fremme en legende, pædagogisk praksis for alle børn. Projektet baserer sig på videoobservationer i pædagogisk praksis i to daginstitutioner, og videofunderede samtaler med pædagoger i to pædagog-cirkler, hvor igennem et praksissprog for leg identificeres. Endvidere gennemføres en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse med en repræsentativ udtrukket stikprøve af pædagoger i danske daginstitutioner, der undersøger hvilke legeforståelser danske pædagoger udtrykker. De empiriske data sammenholdes med de forståelser af leg, der optræder i dagtilbudsloven.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/20 → 01/05/21 |
Links | https://bupl.dk/forskning-udvikling/forskningspulje/ |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Pædagogisk læreplan
- Legepraksis
- Skoler, fag og institutioner
- Daginstitutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Pædagogprofessionen