Projektdetaljer
Beskrivelse
Der er indført en ny fælles mundtlig og praktisk prøve i naturfagene i folkeskolen fra skoleåret 2016/2017. I skoleåret 2015/2016 har skolerne haft mulighed for at tilvælge og afprøve den nye prøveform.
Den nye danske prøveform er unik internationalt set, derved at undervisningen i udgangspunktet foregår disciplinopdelt - og kun periodevist åbner for fagligt samspil indenfor en række fællesfaglige fokusområder! Prøven udmåler således ikke elevernes udbytte af et integreret science-fag, men deres udbytte af et antal tværfaglige/fællesfaglige forløb.
Projektet er pragmatisk af natur og betjener sig af Mixed Methods, hvor survey til en større population af naturfagslærere i overbygningen kombineres med klasserumsobservation (af lærere og elever) og interviews af enkeltlærere. Derudover arbejdes der på at indhente års- og prøvekarakterer for elever i traditionelt hhv. nyt fællesfagligt prøveformat.
Den nye danske prøveform er unik internationalt set, derved at undervisningen i udgangspunktet foregår disciplinopdelt - og kun periodevist åbner for fagligt samspil indenfor en række fællesfaglige fokusområder! Prøven udmåler således ikke elevernes udbytte af et integreret science-fag, men deres udbytte af et antal tværfaglige/fællesfaglige forløb.
Projektet er pragmatisk af natur og betjener sig af Mixed Methods, hvor survey til en større population af naturfagslærere i overbygningen kombineres med klasserumsobservation (af lærere og elever) og interviews af enkeltlærere. Derudover arbejdes der på at indhente års- og prøvekarakterer for elever i traditionelt hhv. nyt fællesfagligt prøveformat.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/16 → 31/12/17 |
Emneord
- evaluering
- tværfaglighed
- fællesfaglighed
- naturfag i folkeskolen